.M.A ביעוץ חינוכי

ראש המחלקה ללימודי תואר שני ביעוץ חינוכי: פרופ' אדיר כהן   מרכזת אקדמית: ד"ר אורה פלג  
  
 

המחלקה ללימודי התואר השני בייעוץ חינוכי שמה לה למטרה להכשיר יועצים חינוכיים לעבודה במסגרת בית-ספרית ומשפחתית. התכנית ללימודי תואר שני ביעוץ חינוכי מעניקה ביסוס והעמקה של הידע התיאורטי והיישומי אצל הלומדים בתחום הייעוץ החינוכי–הפסיכולוגי–ההתפתחותי.


מטרת התכנית

 

במישור התיאורטי
העמקת ידע והיכרות עם תהליכים חינוכיים, אישיים, קבוצתיים, משפחתיים ומערכתיים, תוך התבססות על גישה אינטר–דיסיפלינרית המבוססת על תיאוריות חינוכיות, פסיכולוגיות, חברתיות, משפחתיות, מערכתיות ועוד; למידת הגישה המערכתית–סלוטוגנית; התוודעות אל יסודות עיוניים מרכזיים של הייעוץ כבסיס לחקר התחום; רכישת כלים לכתיבה מדעית ולפיתוח חשיבה ביקורתית.
פיתוח עתודה של חוקרים בתחום הייעוץ החינוכי; קידום גוף הידע באמצעות מחקרים משותפים למרצים ולסטודנטים; הכשרת עתודה לייעוץ חינוכי ולתפקידי מנהיגות בכירים במערכת החינוך בישראל.
 
במישור היישומי
פיתוח כשרים ומיומנויות ייעוץ, כגון, ראיון פרטני, ראיון משפחתי, הנחיית קבוצות, טיפול בחרדות ובמצבי לחץ ופיתוח תכניות התערבות. הכשרה לעבודה בייעוץ חינוכי תוך התנסות בשדה והבנת מורכבותו ורב-גוניותו של תפקיד היועץ החינוכי בתקופתנו.
הדרכה מעשית בנושאים ייעוציים העולים בבית הספר: הטיפול בתלמיד, ייעוץ בסוגיות לימודיות וחינוכיות, ייעוץ למערכת הבית-ספרית, הקניית כלים להדרכה בבחירת מקצוע, וכדומה.
 
במישור החברתי
פיתוח מודעות לבעיות חברתיות עדכניות במערכת החינוך הישראלית ולכלים אבחוניים וטיפוליים המשמשים את עבודת היועץ החינוכי בהתמודדות עם סוגיות חברתיות.
 

 

דגשים


 

דגש על לימודי משפחה והורות

הדגש המושם בתכנית על לימודי משפחה והורות נועד להוות הרחבה והעמקה במסלול הלימודים, ולהקנות בסיס מקצועי איתן בעבודה עם משפחות. שילוב קורסים מתחום זה מטרתו להעמיק את התנסות היועץ בעבודה עם הורים והדרכתם, תוך העמקת היכרותו את הפן התיאורטי העדכני בעבודה עם משפחות. העמקה כזו יש ביכולתה לתרום לקידום עבודת כלל הצוות החינוכי בבית-הספר ולקידום שיתוף הפעולה וההדדיות בקשר בין ההורים ובית-הספר.
 
 דגש על למידת תהליכים מערכתיים
בתכנית מושם דגש על עבודה מערכתית תוך התייחסות לקידום הבריאות הנפשית והפיזית. אי לכך מוקנים מושגים מערכתיים, מיומנויות וכישורים להנחיה ולניהול של קבוצות ומערכות. קורסים אלה כוללים התנסות מעשית במסגרת העבודה המעשית בהנחיית קבוצות של תלמידים או צוותים.
 
דגש על הנחיית קבוצות
הקניית מיומנויות בהנחיות קבוצתיות של תלמידים, הורים ומורים, תוך למידה והתנסות בעבודה מערכתית.
 
דגש על טיפול פרטני
מושם דגש על הקניית לימודי טיפול פרטני בגישות שונות, לדוגמא: טיפול פסיכודינמי קלאסי וקצר מועד, טיפול הומני, טיפול קוגנטיבי התנהגותי.
 
 
התנסות והתמחות מעשית
אחת המטרות המרכזיות בתכנית הינה ליצור קשר הדוק ומעמיק בין הרובד התיאורטי לרובד המעשי, אי לכך, ניתנת הדרכה מרובה בקבוצות קטנות לכל ההתנסויות בשדה. ההתנסות המעשית מתקיימת במהלך שתי שנות הלימוד לתואר, לכל אורך שנת הלימודים הבית-ספרית. במסגרתה מוצמד כל סטודנט ליועץ פעיל במערכת החינוך, אשר מהווה עבורו יועץ-מאמן.
 
במהלך ההתנסות המעשית מקדיש כל סטודנט יום לימודים אחד בשבוע (בשעות הבוקר) לתצפיות ולעבודה מעשית בבית-הספר. כמו כן, נדרש מהסטודנט להשתתף בחלק מהישיבות ומהפעילויות המתקיימות בבית-הספר בשעות אחר הצהריים או הערב. את ההתנסות המעשית מלווה קורס שבועי אשר מטרתו לסייע בעיבוד התהליכים אותם חווים הסטודנטים במסגרת לימודי הפרקטיקום שלהם ובגיבוש זהות מקצועית ייעוצית.
 
 
לימודי השלמה לקראת תואר שני בייעוץ חינוכי
 
הלימודים מיועדים לבוגרי תואר ראשון שעברו תהליך מיון ראשוני והנדרשים לקורסי השלמה בהיקף העולה על 8 ש"ס. לימודי ההשלמה נועדו להכין את התלמידים לקראת השתלבות בלימודי M.A. בייעוץ חינוכי.
 
קורסי ההשלמות כלולים בתכנית הלימודים לתואר ראשון בחוג לחינוך.
 
מועמדים אשר יסיימו את תכנית ההשלמות בהצלחה יתקבלו לתכנית הלימודים לתואר שני בשנת הלימודים הבאה.
 
קורסי השלמה:  
קורסים מתודולוגיים (שיטות מחקר), מבוא לפסיכולוגיה של החינוך, מבוא לראיון ייעוצי, פסיכולוגיה אבנורמלית, מבוא לייעוץ, ליקויי למידה.

 

ההרשמה לתואר השני תסתיים ביום א', י"ג סיון תשע"ה, 31.5.2015.

האקדמית עמק יזרעאל שומרת לעצמה את הזכות להאריך את תקופת ההרשמה.

 

התואר המוענק לבוגרי התוכנית הוא: .M.A ביעוץ חינוכי 

 

 לפרטים נוספים, אנא פנו למרכז המידע בטלפון: 1-800-30-3000
 
 
 
מרכז מידע למועמדים
  טלפון: 1-800-30-3000
שעות הפעילות: 
ראשון ורביעי 8:30-18:00,
שני, שלישי, חמישי 8:30-15:30
טופס פניה למרכז המידע