מתעניינים בלימודים ורוצים להתייעץ איתנו?

טיפ יזרעאלי

לוגו קורונה"יזרעאל נותנת טיפ", נולד כרעיון בתחילת משבר הקורונה, כאשר התבשרנו על הפסקת הגעה למכללה לפרק זמן לא ידוע, וקיום הוראה בדרך מקוונת בלבד. בראשית הדרך היתה התארגנות מהירה, התקיימו קשרים רבים בין מרצים וצוותים, ובין הסטודנטים. הסיוע ההדדי היה רב, חומרים רבים עברו, והסברים רבים ניתנו בצורה שאפשרה לכולם ללמוד וללמד בהתאם למצב.
היה ברור שלאחר ההתארגנות הראשונית, והתקשורת המאד אינטנסיבית שהתקיימה בין כולם בתחילה, הדברים נכנסים למסלול של עבודה – אמנם ברוכה, אך כל אחד נשאר עם המטלות של עצמו –  הן כסטודנט הן כמרצה. אמנם התקשורת הנחוצה להמשך ממשיכה להתקיים על פי הצורך, אך על מנת לתת ביטוי להחזקת קשר בין קהילת המכללה כולה, נולדה המחשבה לשתף ברעיונות באופן שבו  סטודנטים וחברי הסגל המנהלי והאקדמי ישמעו מעין "דרישות שלום" אלו מאלו לאורך התקופה.

הרעיונות שנשלחים בתדירות של כפעמיים בשבוע, כוללים בכל פעם מקבץ של  5-6 רעיונות, תוך שמירה על שילוב בכל מקבץ על ייצוג לסטודנטים, חברי סגל מנהלי ואקדמי. הרעיונות הם אישיים ומספרים משהו על המשתף/ת.  ויש בהם אפשרות לתרומה הדדית מעצם האפשרות לאמץ רעיונות של אחרים ובכך להקל או לסייע בהתמודדות האישית, אך מעבר לכך יש בשיתוף הרעיונות  –  ביטוי לחיזוק הדדי מעצם היותנו שייכים לקהילת המכללה, לשמירת קשר, הרחבת ההכרות ויצירת קרבה.

ד"ר אוסנת דור

קבענו שכל אחד מבני הבית מעביר חוג. יש לי ילדים מגיל 7 עד 16 וזה כלל גם את ההורים. כל ילד והורה הכין חוג וככה למדנו ריקוד, עשינו יוגה, הכנו אוכל, עשינו יצירות, טיילנו וירטואלית בנחל אוג תוך כדי הסברים ועוד ועוד הרווחנו הרבה זמן איכותי ביחד, בעיקר התרגשות לכל היצירתיות והעושר שחשפנו בבית. ממליצה ?

עוזר לי ללמוד דברים חדשים, יחד עם חברות מהקהילה שלי בטבעון (בטלפון או בזום).

לדוגמא : אני למדתי בטלפון עם חברה מהקהילה (שאני לא ממש מכירה) מודל מסוים שעוסק בהשוואה של מודל fight or flight כתגובה ללחץ לבין מודל חלופי מודל tend and befriend. מודל ה tend נתפש כמודל נשי יותר, מתאים למצבי לחץ בהם יש משמעות למצב הקהילה. הבנו את המודל וניסינו לחשוב כיצד זה רלוונטי לנו בכלל ובימי קורונה בפרט. התובנה שלי מהלימוד המשותף היא שמודל ה tend מתאים כאשר ההתמודדות הנדרשת היא לטווח ארוך. כמו בקורונה.

צאו מאזור הנוחות ואתגרו את עצמכם בפעילות שעדיין לא ניסיתם מעודכם. אני אוהבת מאד לחם ולחמניות, אבל מעולם לא חשבתי להכין אותם בעצמי- מה רע בללכת למאפייה הקרובה? זה כל כך קל ונוח..  בעקבות המלצה של חברה ניצלתי את ימי הקורונה ועשיתי קורס אפיית לחם שאור בזום. הקורס ארך כ-3.5 שעות ולאחריו העזתי ובפעם הראשונה בחיי הכנתי כיכר לחם במו ידי. להפתעתי הלחם יצא טעים וריחני וכל בני הבית אכלו והתמוגגו ממנו. מאז הפכתי לאופה הרשמית של הבית ואין צליל ערב יותר לאוזן מלשמוע את אחד הילדים שואל: "נשאר משהו מהלחם של אמא"?

בשבועות אלה אנו מתחילים בסדרת מפגשים "מלחץ לחילוץ", שבה מרצים יספרו לסטודנטים מהתואר הראשון והשני על ההתמודדות שלהם בשדה, ויתנו רעיונות, טיפים, ואסטרטגיות להתמודד עם מצבי לחץ.

איך להצטלם טוב בזום:

הבעיה: אני מצולם על החצי התחתון של המסך, והתקרה תופסת את כל החצי העליון.

פתרון – שבו כשהמצלמה בגובה העיניים, אם אתם משתמשים במחשב נייד, שימו לב לפתוח את המסך רק עד לזווית ישרה וכך, כמו במראה שתלויה על הקיר, תשתקפו אל מול המסך.

הבעיה: אני נראה חשוך מדי.

פתרון – רובנו מצטלמים מול שולחן העבודה שלנו, כשמעלינו-מאחורינו התאורה של החדר.  כשהתאורה מאחורינו אנחנו יוצאים חשוכים. שימו תאורה לפניכם: מנורת שולחן [עדיף מלמעלה כדי שהאף לא יצל על הפנים], שבו מול חלון או אפילו בחוץ – מי שיכול [אגב, תאורה קדמית חזקה מעלימה קמטים…]

ארוחה משותפת בזום: קובעים זמן ארוחה ספציפי ובני המשפחה השונים המצויים במקומות שונים פותחים זום באותו הזמן – כך שאוכלים יחד – רואים את כולם, מה אוכלים, איך השולחן נראה ויש את הרעשים והצלילים של זמן משפחה. אין את הריחות – אך חלק מהביחד מועבר.

סדר בהוצאות השוטפות: במקביל ללימודים המקוונים אני מנסה לעשות סדר בכל החשבונות השוטפים: הוצאות תקשורת, ביטוח ואפילו קופת חולים. אני עוקב אחר החיובים הקבועים להשוואת צריכה ולגילוי טעויות גביה והוכחת תשלום במידת הצורך. אני אפילו מוצא הטבות שונות שמגיעות לי בעקבות המצב שעשויות להוזיל לי את ההוצאות החודשיות!

רעיון בתחום הלמידה: כדי לסדר את כל החומר  ושיהיה ברור מה צריך לעשות ועד מתי כל מטלה או כדי לקבוע דד ליין עצמי,  ניתן לרשום הכל על כמה פיתקיות,  כל אחת  על נושא ומה צריך לעשות.

מידי שנה לפני פסח אנחנו קונים מתנות לבני המשפחה. השנה בחרתי לשלוח לאהובי ליבי מגשי פירות מפנקים ובכך לתמוך באישה יזמית שכעצמאית בימים אלה פרנסתה ניפגעה. כמו כן טיפ נוסף- אני מוצאת שירים מעוררי השראה ושולחת בווטצאפ דרישות שלום קטנות של שאר רוח.

כמו רוב העובדים והסטודנטים אני בבית עם 3 ילדים קטנים (בעלי עובד חיוני רוב היום בעבודה) ואנחנו מעבירים את רוב הזמן בבית. כמה טיפים שלנו לשמור על השפיות:

אנחנו פותחים כל בוקר עם שיר שמח בסאונד חזק ורוקדים, אחר כך אנחנו מתקשרים לסבא וסבתא ושומרים על קשר עם כל המשפחה.

התייחסות למבוגרים: רוב דיירי הבניין שלנו הם מבוגרים ולכן מידי יום שישי הילדים מציירים להם ציורים ואנחנו אופים עוגות ושמים להם מחוץ לדלת עם שמירה על מרחק חוקי.

הכנו (עם הילדים) טבלת קורונה עם ספירה לאחור של ימי החודש בתקווה שנחזור לשגרה בקרוב וככה אנחנו עוקבים אחרי ימי השבוע ואירועים חשובים כל אחד בתורו מוחק את היום שעבר.

הטיפ שלי הוא לעשות בכל שבוע תכנון שבועי- איזה מטרות אני רוצה להשיג השבוע, על איזה דברים כיפיים אני לא רוצה לוותר.

זה יגרום לכל אחד להתרכז ולחשוב מה הוא רוצה להשיג למרות התקופה הזו, שבה ימים יכולים לעבור בלי שעשינו משהו משמעותי. דוגמאות: 3 אימונים בשבוע, שיחת וידאו עם חבר/ה אחת ליום, ללמוד משהו חדש…

תהיו חיוביים, הכל יסתדר בסוף (:

איך להצטלם טוב בזום:  בהמשך לסדרת הטיפים שהוצגו בהקשר זה.

הבעיה: בחצי שעה הראשונה אני יושב/ת זקוף/ה ועירני/ת ואחרי חצי שעה אני מתחיל/ה "לנזול" על הכיסא.

פתרון – שבו על כיסא בעל משענת בזווית ישרה [או שימו כרית שמיישרת את זווית הישיבה] והצמידו את הכיסא לשולחן, כך גם כשתתעייפו מאתגר הריכוז הבעייתי שהזום מייצר, עדיין תשבו יחסית ישר. לטווח הארוך מומלץ לחזק את שרירי הבטן וחגורת הכתפיים [כשמכון הכושר ייפתח…]

כמה דברים שבני משפחתי ואני עושים בימים אלה:  במקום לצאת לקולנוע אחותי ואני  צופות מדי יום בסרט יחד דרך תוכנת zoom.  בכל יומיים אנחנו מכינות יחד סוג חדש של עוגה,  לומדות מהאינטרנט. קנינו אותם המשחקים ומשחקות בהם במשותף. כמו כן הורדנו משחקים שניתן להתחרות בהם דרך הפייסבוק.

מנסה לשמור על סדר יום במהלך ימי השבוע: לענייני הוראה (למרות קושי רב לתחום בגבולות מוגדרים), ניהול חוג, מחקר, ספורט (באמצעות YOUTUBE, VOD ), תחביבים ושיחות עם בנות/בני משפחות (במיוחד כאלה שלא מתגוררים בבית), עבודות בית (בישול וכד'). כמו כן הומור, הומור והומור טוב לבריאות!  ממליצה בחום לסגל ולסטודנטים לצפות ב"ארץ נהדרת"  וב"זהו זה" ששבו אלינו. בריאות איתנה (נפשית וגופנית כאחד)!

הכנתי סרטון קצר שמסביר איך מבצעים שיחת וואטסאפ וידאו, ושלחתי לכל תושבי המושב המבוגרים ולבני משפחה מבוגרים.
כמו כן אני משתפת הרבה בקבוצות וואטסאפ עסקים קטנים בעיקר משקים חקלאיים המבצעים משלוחים כדי לעודד רכישה בימים אלו מעסקים קטנים ותוצרת ישראלית.
צלמתי את כוננית ספרי הקריאה שלי לילדים, נוער ומבוגרים ושלחתי בוואטסאפ את התמונה לכל השכנים שלי. מי שרצה הודיע לי איזה ספר, שמתי בחוץ במרפסת והוא בא ולקח.

אני ובן זוגי לא התראינו כבר כמה שבועות. בשעה קבועה בערב אנחנו רואים סדרה באופן מסונכרן. הוא רואה אצלו במחשב, אני רואה אצלי.
ההרגשה כאילו רואים את הסדרה באותו החדר ביחד. ואם יש הערות מתכתבים בוואטסאפ או בזום.

כסטודנט חדש שהתחיל ללמוד באביב, לימודי נפסקו לאחר שבועיים. היו לי כל מיני שאלות, עוד לא הכרתי אנשים ולא ידעתי את מי לשאול. בשיעור המקוון יזמתי הקמת קבוצת ווטסאפ של כל הסטודנטים החדשים. מאז אנחנו יכולים להיות בקשר ולהעביר ביננו קישורים לקבוצות נוספות. מומלץ גם לסטודנטים חדשים בחוגים אחרים.

הגבלת זמן צריכת החדשות – לדוגמה, החלטנו בבית שאנחנו צופים מדי ערב רק במהדורה המרכזית בין השעות 20-21.30,  ובמשך היום הטלוויזיה סגורה. כמו כן, דוממתי זמנית בנייד את כל מבזקי החדשות שהגיעו אלי ממספר מקורות. זאת, כדי שסדר היום כולו לא ייסוב רק סביב הקורונה, הפחד והמספרים…

כדי לא לאבד את מניין הימים הרבים שחולפים (כמו ששאלו בארץ נהדרת – מישהו יודע איזה יום היום? ) וכדי להרגיש שאני ממשיכה בעשייה כלשהי,  אני כותבת לעצמי כל יום מה היה מבצע היום שלי, אפילו אם הוא היה קצת מטופש או שעשיתי אותו רק למשך זמן קצר. לדוגמא : עישוב בגינה, סידור ניירת, נקיון במטבח, חזרת מקהלה בזום, שיעור פילטיס בזום וכו'.

בימים אלו, שיש לנו הרבה זמן פנוי, אפשר לשבת עם המשפחה ולדבר על דברים שלא מגיעים אליהם ולשאול שאלות שאנחנו לא יודעים לגבייהם. בעלי ואני גרים צמוד להורים שלי ובערב חיברתי את הרמקול לנייד ושאלתי את בני המשפחה שלי מה השיר האהוב עליהם. כל אחד בחר שיר, הקשבנו ביחד, למדנו איזה סגנון מוזיקה כל אחד אוהב, רקדנו והעברנו ערב ממש כיף. ממליץ לכם בחום לנסות ולהנות.

כל אחד יכול לתת לעצמו שעה אחת ביום, בבוקר, בצהריים או לפני השינה, להתחבר לעצמו. לשבת בלי טלפון, טלויזיה , מחשב או הסחת דעת אחרת , רק האדם עם עצמו ולנשום. אפשר לשים מוזיקת מדיטציה ברקע ופשוט להיות בכאן ועכשיו, לראות מה עולה. לשים לב למחשבות ולרגשות שעולים. זה מאוד משחרר ומאוד מקרב את האדם לעצמו וכמה שזה חשוב בתקופה הזו ובכלל. לעיתים אנחנו שוכחים מעט מעצמנו בגלל כל הבלגן מסביב ועכשיו זה בדיוק הזמן להיות עם עצמנו וללמוד לאהוב את עצמנו.

מתחילים את הבוקר עם תרגול יוגה או פילטיס מקוון. לאחר מכן משתלבים בפעילות התנדבותית לנשמה בישוב כמו  שמירה בשער הכניסה, או הבאת חבילות מזון מהמועצה לוותיקי הישוב.  חשוב לייצר פעילות לנפש ולגוף כמו פעילות גופנית, טיפול בעציצים ובגינה ולקראת ערב…. להקריא לנכדות ספרים בזום!! עד שנוכל להיפגש ….

שמירת קשרים עם בני משפחה מבוגרים: מאחר והורי נפטרו לפני מספר שנים וגם הוריו של בעלי, לקחתי על עצמי לשמור על קשר עם אנשים מבוגרים מאד שאני קשורה אליהם בחיי ולסייע במה שניתן.  אני נוהגת לצלצל באופן קבוע, משוחחת, מסייעת בקניות או בעזרה עם המחשב או הטלפון הנייד. מאד עוזר להיות בצד שעוזר.

כדי לאפשר למידה לסטודנטים שרבים מהם לא היו פנויים להתחבר בזמן השיעור המקוון, עברתי לשיעורים א-סינכרונים- מצגות מוקלטות בקולי. ניסיתי לעשות אותן הכי ידידותיות  הכי קלילות. הכי נגישות.  וכדי להשלים גם ביחס אישי שהרגשתי שחסר בדרך זו, החלטתי להפתיע באמצעות מצגת שפונה אליהם באופן אישי – מצגת שקראתי  לה "לא עוד  סתם מצגת". התרגשתי להכין אותה והתגובות  שלהם חיממו את ליבי.

להתנדב בכל דרך אפשרית כדי לעזור לזקנים ולקבוצות הסיכון – אני מתנדבת בעפולה כמעט שלוש פעמים בשבוע. כמו כן שלחתי פרטים לגבי תרומת מוח עצם עבור מחקר תרופה נסיונית לקורונה –   ההתנדבות היא חלק מהחוסן הנפשי שלנו וראוי שכל אחד ואחת יעשה זאת, חובתנו בימים אלו לעזור כפי שניתן.

הבן שלי, בן 3.5, בגן טרום- חובה. בכל יום הוא שואל "היום יש גן?", וכשאומרים שלא, הוא מחליט: "אז היום שבת." לכן הכנתי לו לוח 'איזה יום היום?' עם כרטיסיות שמות הימים. מינינו אותו לתורן אחראי החלפת הכרטיסיה. הוא מאוד מרוצה מהמינוי.

במסגרת פרויקט "פרח" העברתי לחניכה שלי דרך הזום שיעור אוריגמי. הכנו ביחד צורות וחיות שונות ומגוונות. כמה כיף וקל!! לאחר שלמדתי איך להכין ברבור מדף נייר פשוט, לכל יום של הבידוד מתווסף לו ברבור חדש, ככה שבסוף התקופה יהיה מעניין לראות את כל הברבורים המסמלים כל יום של שהות בבית (עד עכשיו הצטרפו למשפחה כ-22 ברבורים חדשים). החלטת לאמץ את הרעיון?  חשוב מאוד לא לשכוח להאכיל את הברבורים!!!! מומלץ להגיש זרעי חיטה או חסה.

איך להצטלם טוב בזום: כמו רוח־סערה הזום נכנס ללו"ז היומי שלנו , בניגוד להרצאה או ישיבה, הזום כל הזמן משקף לנו את עצמנו ולפעמים זה לא כל כך נוח.
הבעיה: אני מצולם מלמטה, הנחיריים והאף שלי בולטים יותר מדי..
פתרון – נסו לשבת מול המצלמה כשהיא בגובה העיניים שלכם. הנמיכו את הכיסא ואם אי אפשר – הגביהו את המסך על-ידי ספרים מלמטה.

במסגרת פרויקט "פרח" העברתי לחניכה שלי דרך הזום שיעור אוריגמי. הכנו ביחד צורות וחיות שונות ומגוונות. כמה כיף וקל!! לאחר שלמדתי איך להכין ברבור מדף נייר פשוט, לכל יום של הבידוד מתווסף לו ברבור חדש, ככה שבסוף התקופה יהיה מעניין לראות את כל הברבורים המסמלים כל יום של שהות בבית (עד עכשיו הצטרפו למשפחה כ-22 ברבורים חדשים). החלטת לאמץ את הרעיון?  חשוב מאוד לא לשכוח להאכיל את הברבורים!!!! מומלץ להגיש זרעי חיטה או חסה.

הטיפ שאני מבקש לתת בימי הקורונה מתבסס על ההבנה לגבי היפנוזה, והיפנוזה עצמית. כל אדם נכנס להיפנוזה ספונטנית קלה במהלך היום, מבלי שהוא יהיה ער לכך, מבלי שידע שזה בעצם מצב היפנוטי. עולם הרגשות שלנו מגיב לתכנים של המחשבות, בדיוק כמו במצב היפנוטי. לכן יש טעם לשים לב לתוכן המחשבות שלנו ולהעביר אותן  ממחשבות של פחד, חרדה, דאגה, למחשבות של רוגע, שלווה וביטחון. כדי לבצע זאת יש להכיר טכניקה קלה ופשוטה שניתנת ליישום בכל רגע. לשם כך הכנתי הקלטה שגם מסבירה וגם מלמדת כיצד לעשות זאת. ניתן למצוא ביוטיוב סרטון הקרוי "היפנוזה והיפנוזה עצמית לימי הקורונה".

לשמירת השגרה עם ילדים בגיל הגן : מידי בוקר לפני כל פעילות עושים מפגש בוקר של כל בני הבית. זה מדמה את מפגש הגננת עם כל ילדי הגן. במפגש מדברים על מה שהיה מיוחד ביום הקודם, ומה היינו רוצים שיהיה מיוחד ביום שמתחיל. את כל הרעיונות מציירים על לוח ועושים את מה שאפשר במהלך היום.

לקורונה השפעה על כל תחום ידע – רפואה, סיעוד, אתיקה, ניהול מערכות בריאות, לוגיסטיקה ובטיחות, ניהול צוותים, חינוך, מיחשוב, תקשורת ועוד. כל מרצה יחפש מה השפעת  הקורונה על תחום עיסוקו ויכתוב פוסט, כתבה או מאמר בנושא.  כך תהיה לו תעסוקה מעניינת שיתכן שגם תניב לו פרי בהמשך.