התואר הראשון שיפתח לכם את הדלת לעולם הפוליטי

בעידן שבו אף פוליטיקאי לא זז בלי צבא של יועצים, התגבש תחום אקדמי שחושף את המנגנון שמחבר בין פוליטיקה לתקשורת – ומאפשר להכשיר יועצים מקצועיים, שיודעים לשחק את המשחק

אם חשבתם שכלי התקשורת משקפים את המציאות כמו שהיא, חשבו שוב. מאחורי כל כותרת וכל ציטוט מפי "מקורבי השר" מסתתר מארג סבוך של אינטרסים ומאבקי כוחות שלרוב איננו מודעים אליו. בעידן שבו אף פוליטיקאי לא זז בלי צבא של יועצים פוליטיים, יועצי תקשורת ומומחי מדיה חברתית, התגבש תחום אקדמי ששם לעצמו למטרה לחשוף את המנגנון שמחבר בין פוליטיקה לתקשורת, ובה בעת מאפשר להכשיר יועצים חדים ומקצועיים שיודעים לשחק את המשחק. אם אתם מתעניינים בחדשות ובפוליטיקה ושואפים להגיע לעמדות מפתח במשק ובמערכת הפוליטית, תואר ראשון במדע המדינה – תקשורת פוליטית, הוא הבחירה הטבעית בעבורכם.

תקשורת פוליטית

תקשורת פוליטית היא תחום שעוסק בהשקה בין פוליטיקה לתקשורת, לאור העובדה שתקשורת ההמונים נהפכה למגרש המשחקים המרכזי של הפוליטיקאים. "פעם פוליטיקה נעשתה פנים אל פנים, הפוליטיקאים היו נפגשים עם הציבור, משכנעים אותו ומעבירים את המסרים שלהם", מסביר ד"ר דודי מקלברג, ראש ההתמחות בתקשורת פוליטית בחוג למדע המדינה באקדמית עמק יזרעאל. "בסוף המאה ה-20 הקשר בין הפוליטיקאים לציבור עבר לאמצעי התקשורת. אי-אפשר להבין פוליטיקה מודרנית מבלי להבין את המשחק שבין פוליטיקה לתקשורת ואת המאבקים שמתחוללים בו".

הסלוגן הוא מה שחשוב

כדי להבין את בעייתיות תפקידם של יועצי התקשורת בפוליטיקה, די להיזכר בקמפייניים שניהלו המועמדים במערכת הבחירות האחרונה. "האידאולוגיה איבדה מהחשיבות שלה בפוליטיקה משום שאי-אפשר להעביר אותה מעל דפי העיתון או בטלוויזיה", מזכיר מקלברג. "מה שחשוב הוא הסלוגן הטוב שאיש יחסי הציבור כותב – פרס יחלק את ירושלים, נתניהו טוב לכלכלה, לפיד יחזק את מעמד הביניים. אלה מילים שלא עומד מאחוריהן שום דבר, אבל זה מה שמוכר את הפוליטיקאים. פוליטיקאי היום הוא מוצר צריכה – מוכרים אותם בדיוק כמו שמוכרים סבון. לדברי מקלברג, תואר ראשון בתקשורת פוליטית הוא תואר המעודד ומפתח מחשבה ביקורתית; הוא מקנה לסטודנטים כלים להיות אזרחים מודעים יותר שמבינים טוב יותר את המסרים המופצים למרחב הציבורי, את המניפולציות והספינים של הפוליטיקאים ושל קבוצות האינטרסים. במקביל, בוגרי התואר יכולים לרתום את הידע שהם צברו כדי לעבוד בייעוץ אסטרטגי, תקשורתי ופוליטי. "כיום כולם נזקקים לשירותים של אנשים שמבינים תקשורת, בלי זה פשוט אי-אפשר להתקיים", אומר מקלברג. "החל מבתי עסק – כי גם מסחר הוא פוליטיקה – דרך ארגונים חברתיים, מועצות מקומיות וגופים מפלגתיים וממשלתיים וכלה ברמות הגבוהות ביותר של הפוליטיקה הבינלאומית". בוגרי התואר יכולים להשתלב בין היתר בעמותות, בממשל המקומי, במפלגות השונות, במשרדי הממשלה ובהם משרד החוץ. כמו שפרסומת לקולה לא מעבירה את הטעם אלא יוצרת דימוי כללי של נעורים וכיף, כך גם כשמשווקים פוליטיקאי – יוצרים עטיפה יפה וסקסית, והתוכן פחות רלוונטי. "תקשורת פוליטית היא חלק בלתי נפרד מהתרבות שלנו, היא קיימת אפילו במוזיקה – מאחורי כל ז'אנר מוזיקלי נמצא תפיסה חברתית; בין אם זה המרד של הרוקנרול בדור ההורים או המרד של המוזיקה המזרחית באליטה התרבותית השלטת".

מה הטיפ שלך למי שרוצה להיות מודע יותר למסרים הסמויים בתקשורת ובתרבות?

"הטיפ החשוב ביותר הוא לדעת איך לצרוך מידע מתווך ומסונן הנארז בחבילה צרה ומיועד להביא אותנו למסקנה ספציפית. אם נעשה זאת, כאנשים אינטליגנטים נוכל להתקרב להבנה של המציאות. פעם בכמה שנים אנחנו הולכים לשים פתק בקלפי, אבל מאחורי הפתק אין שום דבר. הדרך לדעת קצת יותר על מה שהפתק מייצג היא לקרוא עיתונים שונים, לצפות בערוצי טלוויזיה שונים, לראות מה אומרים כתבים בחו"ל שיש להם נקודת מבט אחרת על הפוליטיקאים שלנו ועל המצב פה. גם אז לא נדע מה באמת קורה – אבל לפחות יהיה לנו הרבה יותר מידע ונוכל לקבל החלטות יותר רציונליות".

    רוצה לדבר עם יועץ הלימודים שלנו?

    כל השדות הם שדות חובה

    רוצה להתייעץ טלפונית? 8166*

    אפשר גם בווטסאפ