2017
Friedman, V. Antal, A. (2017). Spaces for social creativity. In P. Meusburger (Series Ed.), P. Meusburger, B. Werlen, & L. Suarsana (Vol. Eds.), Knowledge and Space: Vol. 9. Knowledge and action, Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Friedman, V., Sykes, I. & Strauch, M. (2017). Expanding the realm of the possible: Field theory and a relational framing of social entrepreneurship. In P. Dey and Chris Steyaert (Eds.), Critical Perspectives on Social Entrepreneurship.
2016
Brenner, N. & Friedman, V. (2016). Redefining success in Arab–Jewish dialogue groups: learning to live in both worlds, International Journal of Conflict Engagement and Resolution 2015 (3)2, 136-157.
Friedman, V. , Sykes, I., Lapidot-Lefler, N. & Haj, N. (2016). Social space as a generative image for dialogic organization development. In D. Noumair & Shani, A. B. (Rami), (Eds.), Research in Organizational Change and Development, Volume 24. Bingley, UK: Emerald Publications.
Abu Elhaija, I., Friedman, V., and Friedman-Sokuler, N. (2016). Social Space as a Tool for Building Partnership. Nazareth: Masar Institute for Education.
2015
לפידות-לפלר, נ., פרידמן, ו., ואריאלי, ד. (2015). יצירת מחרב להשמעת קולותיהם של אנשים עם מוגבלויות. עיונים בשפה ובחברה, 7(1-2), 218- 236.
אריאלי,ד. ו פרידמן, ו. (2015). בין קונפליקט לדיאלוג: על תהליכי התערבות במפגש בין ערבים ויהודים באקדמיה. סוגיות חברתיות בישראל, 19, 9-36.
Lapidot-Lefler, N. Friedman, V., Arieli, D., Haj, N., Sykes, I. & Kais, N. (2015). Social space and field as constructs for evaluating social inclusion. New Directions for Evaluation, 33-43.
2014
לפקידות-לפלר, נ. ופרידמן, ו. (2014). הערכה בפעולה לפיתוח מודל הפעלה מבוזרת של תכנית מרכז יום מבוזר לאנשים עם מוגבלויות שונות. נייר העבודה. המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי. עמק ישרעאל: מכללת עמק יזרעאל.
Friedman, V, and Sykes, I. (2014). Can social space provide a deep structure for the theory and practice of organizational learning? In A. Berthoin Antal et al. (eds.), Learning Organizations: Extending the Field, Knowledge and Space, Volume 6, Dordrecht, Germany: Springer, 143-156.
2013
פרידמן, ו., וסייקס, י. (2013). חשיבת מרחבית ותיאוריית השדה ככלים לשינוי. נייר עבודה של מהרכז למחקר פעולה. עמק יזרעאל: המכללה האקדמית עמק יזרעאל.
Arieli, D. (2013). Emotional work and diversity in clinical placements of Nursing students, JNS: Journal of Nursing Scholarship 45(2), 194-201.
Arieli, D. & Friedman, V. (2013). Negotiating reality: Conflict transformation in natural spaces of encounter. Journal of Applied Behavioral Science, 49(3), 308-332.
Arieli, D, & Hirschfeld, M. (2013). Supporting minority nursing students: 'Opportunity for Success' for Ethiopian immigrants in Israel. International Nursing Review 60(2), 213-220.
Friedman, V. (2014). Negotiating reality: Intercultural communication as constructing social space. In Poutiainen, S.(ed.) Theoretical turbulence in intercultural communication studies. Newcastle, U.K.: Cambridge Scholars Publishing, 1-19.
2012
Arieli, D., Mashiach, M., Friedman, V. & Hirschfeld (2012)."Cultural Safety and Nursing Education in Divided Societies". Nursing Education Perspectives, 33(6), 364-368.
Arielli, D., Friedman, V. & Hirschfeld, M. "Challenges on the Path to Cultural Safety in Nursing Education". (2012) International Nursing Review, 59, 187-193.
Arielli, D., Friedman, V. & Knyazev, G. (2012). Fostering cooperation while engaging conflict: an intercommunal case study. In J. Rothman, (ed.), From Identity-Based Conflict to Identity-Based Cooperation, New York: Springer, 135-156.
Arieli D. & Friedman, J. (2012). Action Evaluation as a Way of Engaging Social and Intercultural Challenges in Academia. In: Lustig, R. (ed.), Using Evaluation to its Full Potential. Ayelet: the Israeli Association for Programs Evaluation, 55-69. (In Hebrew).
2011
אריאלי, ד., משיח אייזנברג, מ., והירשפלד מ. (2011). "יחסים חברתיים, תמיכה הדדית ושביעות רצון בקרב סטודנטים יהודים וערבים לסיעוד." גוף ידע 7, ע' 3-8.
אריאלי, ג. ופרידמן, ו. (2011) הערכה בפעולה כדרך להתמודד עם אתגרים חברתיים בין תרבותיים במסגרת אקדמית. מכללת עמק יזרעאל: נייר עבודה של המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי.
Friedman, V.J. (2011). Revisiting Social Space: Relational Thinking about Organizational Change, in A.B. (Rami) Shani, R.W. Woodman & W.A. Pasmore (eds.) Research in Organizational Change and Development, 19, 233-25.
Friedman, V. & Arieli, D. (2011). Building Partnerships across Cultures as Negotiating Reality, in Desivilya, H.S. and Palgi, M. (eds.), The Paradox in Partnership: The Role of Conflict in Partnership Building, Bentham eBooks, 79-92.
2010
פרידמן, ו., אנגלרט,פ., רות׳מן, ג׳, פרידמן, נ., בירנבאום, ש. (2010). הערכה בפעולה בישראל – תפיסות ושיטות, בתוך מ. לוין-רוזליס (עורכת), סוגיות בהערכה בישראל. באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון בנגב, 137-160.
Arieli D. & Hirschfeld, M. (2010). Teaching nursing in a situation of conflict: encounters between Palestinian-Israeli and Jewish-Israeli Nursing students. International Nursing Review 57(3), 312-320.
Friedman, V. & Desivilya, H. (2010). Integrating social entrepreneurship and conflict engagement for regional development in divided societies. Entrepreneurship & Regional Development, 22:6, 495-514.
Friedman, V., Moran, A., Palgi, M., & Seminovich, J. (2010). Partnership between academic and the community: the case of “Whither Gevan?”, In S. Sharabani, O. Tschishinsky, N. Shake-Mondere, O. Balderman-Shamir, M. Shamir, & I. Granov, (eds.), Researchers in the Emek: A Compilation of Articles Written by Researchers at the Max Stern Academic College of Emek Yezreel, Emek Yezreel, Israel: Emek Yezreel Press,, 167-174.
Seminovich, J., Palgi, M., Moran, A. & Friedman, V. (2010). Involving residents in grassroots processes. In S. Sharabani, O. Tschishinsky, N. Shake-Mondere, O. Balderman-Shamir, M. Shamir, & I. Granov (eds.), Researchers in the Emek: A Compilation of Articles Written by Researchers at the Max Stern Academic College of Emek Yezreel, Emek Yezreel, Israel: Emek Yezreel Press, 156-166.
2009
Arieli, D. & Friedman, V. (2009). Action Evaluation in the academia: the process of the establishment of the Nursing faculty in Emek Yezreel academic college". In: R. Lustig, (Ed.) Evaluation on the Move. Ayelet: the Israeli Association for Programs Evaluation, 215-224. (in Hebrew).
אריאלי, ד., ברונשטיין אדלר, א. (2009), "מחקר קליטתם של 'בני המנשה ' בישראל", דוחות מחקר הערכה מעצבת שהוגשו לסוכנות היהודית.
פרידמן, ו., סמינוביץ, ח. ופלגי, מ. (2009). שותפות בין אקדמיה לקהילה: אירוע ,פרויקט גבהים לאן?״. נייר עבודה של המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי. עמק יזרעאל: המכללה האקדמית עמק יזרעאל.
Arieli, D., Friedman, V. & Agbaria, K. (2009). The paradox of participation in action research. Action Research, 7(3), 263-290.
Arieli, D. Friedman, V. & Hirschfeld, M. (2009). "The Establishment of an Academic Nursing Faculty: Action Research in Israel". International Nursing Review 56(3): 299-305.
2007
Abu Elhaija, I., Desivilya, H., Friedman, V., Palgi, M., Shamir, M., Shamir, O. & Sykes, I. (2007). Building partherships: Critical reflections on the Action Research Center (ARC), in A.B. Shani, N. Adler, S. A. Mohrman, W. A. Pasmore & B. Stymne, Handbook of Collaborative Management Research, Thousand Oaks, CA: Sage.