11/11/2025
בעידן שבו הילדים שלנו שומעים אזעקות לא פחות משהם שומעים צחוק בחצר, השאלה הגדולה היא איך הם באמת מרגישים? החיים בישראל מעמידים את מערכת החינוך, ההורים והקהילה בפני אתגר רגשי מתמשך: איך מחזירים תחושת ביטחון לילד שגדל במציאות לא צפויה, ואיך עוזרים לו לעבד חוויות של פחד, נתק או אובדן?
הילדות של “אחרי”: כששגרה היא לא מובנת מאליה
החזרה לשגרה אחרי תקופה ביטחונית איננה פשוטה. עבור מבוגרים מדובר בהתארגנות מחודשת, אך עבור ילדים – זו התמודדות רגשית עמוקה. ילדים קטנים עשויים להגיב בחרדה, בכעס או ברגרסיה התנהגותית (למשל חזרה להרטבה, היצמדות להורים או קושי להירדם), בעוד שבני נוער יבטאו לעיתים אדישות, הסתגרות או ביקורתיות מוגברת. חשוב להבין: אלו תגובות נורמליות למצב לא נורמלי.הכשרה שמכינה לעולם שבו טכנולוגיה לא עוצרת
התואר במערכות מידע במכללה האקדמית עמק יזרעאל מעניק הכשרה רחבה ועדכנית, שמכינה את הסטודנטים לעולם שבו טכנולוגיה ונתונים נמצאים בלב העשייה. התוכנית כוללת קורסים בתחומים כגון: פיתוח מערכות מידע, ניתוח נתונים ובינה עסקית, ניהול פרויקטים טכנולוגיים, סייבר ואבטחת מידע, בינה מלאכותית וניתוח נתונים מתקדם. בנוסף, הסטודנטים משתתפים בפרויקטים מעשיים המדמים אתגרים אמיתיים מהתעשייה, ומפתחים יכולת לעבוד בצוותים.התפקיד הקריטי של הפסיכולוגים החינוכיים
כאן נכנסת הפסיכולוגיה החינוכית לתמונה. פסיכולוגים חינוכיים הם אנשי המקצוע שנמצאים “בקו הקדמי” של מערכת החינוך אחרי אירועים טראומטיים – הם מלווים תלמידים, מורים והורים, מנחים צוותים, ומייצרים תהליכי תמיכה רגשית קבוצתיים ופרטניים. באמצעות כלים טיפוליים וידע והבנה מקצועית בתחומים רגשיים- חברתייים והתפתחותיים, הם עוזרים לילדים להוריהם ולצוותים החינוכיים להחזיר תחושת שליטה, לעבד חוויות קשות, ולבנות מחדש חוסן אישי וחברתי.מה אנחנו יכולים לעשות כהורים ואנשי חינוך
- לתת מקום לרגש – לא למהר “להחזיר לשגרה” בלי לדבר. חשוב לאפשר לילדים לספר, לצייר, לכתוב, או פשוט לדבר על מה שהם מרגישים.
- לא לזלזל ולא להעצים – להקשיב, לא לשפוט, ולא להיבהל מהבעת פחד. ילדים לומדים מהתגובות שלנו.
- חזור להרגלים יציבים – שעות שינה, מפגש עם חברים, פעילות גופנית – אלו אלמנטים שמחזקים ביטחון פסיכולוגי.
- לערב את הצוותים החינוכיים – מורים ויועצות צריכים לגלות רגישות, לזהות סימני מצוקה, ולהפנות במידת הצורך לפסיכולוגים חינוכיים.