המרכז לקידום ההוראה

המרכז לקידום ההוראה פועל במכללה האקדמית עמק יזרעאל החל משנה"ל תשע"ז. המטרה העיקרית של המרכז הינה לפעול לקידום ההוראה בקרב סגל ההוראה במכללה וזאת בכדי לקדם את הלמידה אצל הסטודנטים ולהעניק להם חוויית למידה משמעותית, מעניינת ויעילה.

מטרות המרכז

  1. העלאת מודעות בקרב סגל ההוראה לשיפור מיומנויות הוראה.
  2. שיפור וטיפוח מיומנויות הוראה של הסגל באמצעות סדנאות, מפגשי ייעוץ אישי ושילוב טכנולוגיות הוראה.
  3. פיתוח והטמעה של טכנולוגיות הוראה.
  4. יצירת מאגרי מידע בתחום קידום הוראה והוראה אפקטיבית.
  5. יצירת שיתופי פעולה עם מרכזים לקידום הוראה במוסדות אקדמיים אחרים בארץ ובחו"ל.

טופס הרשמה לסדנאות המרכז לקידום הוראה

 

בעלי תפקידים ודרכי התקשרות

שם תפקיד טל' דוא"ל
ד"ר גילה יעקב ראש המרכז 052-6251514 gilay@yvc.ac.il
ניזאר ביטאר ראש תחום הוראה דיגיטלית (טכנו-פדגוג) 04-6423577‏ nizarb@yvc.ac.il
פרופ' יואב לביא יועץ הוראה לסגל 04-6423657 yoavl@yvc.ac.il
דר' מיכל משיח איזנברג יועצת הוראה לסגל michalm@yvc.ac.il
דר' נטע כהן יועצת הוראה לסגל netac@yvc.ac.il
דר' בינה ניר יועצת הוראה לסגל binan@yvc.ac.il
ד"ר אורית שמיר בלדרמן תמיכה בתפעול אתר מרצה למרצים חדשים 04-6423473 orits@yvc.ac.il
רעיה יוסף מזכירה 04-6423443 kidum@yvc.ac.il

שילוב טכנולוגיות בהוראה

בניית מצגת טובה ויעילה

המצגת הינה אמצעי עזר מרכזי ושכיח בשיעורים כיום והיא עשויה לסייע בהעברת החומר ובהליך הלמידה, בתנאי שהיא בנויה ומועברת נכון. מצגת שאינה בנויה נכון, לא רק שלא תסייע, אלא עלולה אף להיות גורם מפריע ללמידה.

כדי שמצגת תהיה טובה ויעילה יש להקפיד על מספר כללים. תכנון ועיצוב נכון של המצגת יעזור להעביר את המסר באופן בהיר ומעניין. יחד עם זאת, יש לזכור כי המצגת אינה מעבירה את המסר, אלא המרצה. טרם הכנת המצגת כדאי לשאול את עצמנו כמה שאלות: מדוע להשתמש במצגת? כיצד ניתן להפוך את השימוש במצגת ליעיל יותר? מהן "המלכודות" מהן כדאי להימנע? ועוד.

ישנם סגנונות שונים למצגות. לשימושכם מצורפות שתי מצגות לדוגמא: האחת, הוכנה על-ידי צוות המרכז לקידום ההוראה, בנויה בסגנון ה"מסורתי" יותר וכוללת כללים וטיפים להכנת מצגת; השנייה – מצגת "בסגנון סטיב ג'ובס", אשר בנויה בסגנון שמאפיין את תעשיית ההייטק, אך בשנים האחרונות גם תופס מקום בעולם האקדמי. המצגת הוכנה על-ידי פרופ' עפר עציון והוצגה בהרצאתו בפני חברי הסגל (מטעם המרכז לקידום ההוראה): "איך להציג כמו גדולים (עם קצת עזרה מסטיב ג'ובס)" (בתאריך 10/7/2017).

שימוש בפורום הקורס – יתרונות למרצה ולסטודנטים

בשנים האחרונות נראה כי ישנה עלייה משמעותית של שילוב תקשורת מחשבים במוסדות להשכלה גבוהה. ההוראה והלמידה בעידן החדש מעלות את הצורך בחשיבה מחודשת על תהליכי ההוראה, על מבנה תכנית הלימודים, על אופן הצגת החומרים, על תפקידי המרצה והסטודנט וכן על שיטות וכלים חדשים להערכה (בלר ואור, 2001).

הפורומים מהווים אחד מכלי התקשורת התומכים בלמידה מקוונת והוא כלי המשמש לניהול דיונים בין משתתפי הקורס. הפעילות בפורום מאפשרת למשתתפים לנהל דיונים א-סינכרוניים המאפשרים אינטראקציה והחלפת מידע בין כל השותפים לתהליך הלמידה (Harasim et al., 1995). מחקרים מראים כי לשימוש בפורום פוטנציאל לאפשר קיום למידה שיתופית, אינטראקטיבית, דינמית, רפלקטיבית ודמוקרטית, כל זאת תוך התגברות על מכשולים של זמן ושל מקום.

הוראה מקוונת

סגל יקר,
אנו מתחילים לצבור ניסיון וידע הן מכם והן ממרכזי הוראה במוסדות אחרים. שמחים לשתף ולהשתתף אתכם בתובנות שיסייעו לתהליך הוראה מיטבי ככל האפשר בתנאים הקיימים.

צוות המרכז לקידום ההוראה והמנהל האקדמי

טיפים ודגשים

טיפים ודגשים לשיעור הראשון
שנת הלימודים האקדמית בפתח ועמה ריח של התחלות חדשות עם סטודנטים חדשים. אנו במרכז לקידום ההוראה מבקשים לצייד אתכם במספר טיפים לפתיחה מוצלחת וחלקה של השנה.
לקריאת המאמר המלא

דגשים בניהול וניווט כיתה באקדמיה
לקריאת המאמר המלא

שימוש בפורום הקורס – יתרונות למרצה ולסטודנטים
בשנים האחרונות נראה כי ישנה עלייה משמעותית של שילוב תקשורת מחשבים במוסדות להשכלה גבוהה. ההוראה והלמידה בעידן החדש מעלות את הצורך בחשיבה מחודשת על תהליכי ההוראה, על מבנה תכנית הלימודים, על אופן הצגת החומרים, על תפקידי המרצה והסטודנט וכן על שיטות וכלים חדשים להערכה (בלר ואור, 2001).

הפורומים מהווים אחד מכלי התקשורת התומכים בלמידה מקוונת והוא כלי המשמש לניהול דיונים בין משתתפי הקורס. הפעילות בפורום מאפשרת למשתתפים לנהל דיונים א-סינכרוניים המאפשרים אינטראקציה והחלפת מידע בין כל השותפים לתהליך הלמידה (Harasim et al., 1995). מחקרים מראים כי לשימוש בפורום פוטנציאל לאפשר קיום למידה שיתופית, אינטראקטיבית, דינמית, רפלקטיבית ודמוקרטית, כל זאת תוך התגברות על מכשולים של זמן ושל מקום.
לקריאת המאמר המלא

ממצאי סקר – מה הכי מפריע במצגות?
בסקר שנערך בנושא שימוש במצגות Power-Point בהרצאות, נשאלו 439 משתתפים מה מפריע להם במצגות.

ל – 67.8% מהנשאלים מפריע שהמרצה מקריא את השקפים. ל- 51.6% ממפריע מכך שהמצגת כוללת משפטים טקסטואליים שלמים. ל – 49.3% מהנשאלים מפריע שהפונט (גופן) קטן מדי. לבסוף, 33.6% העידו שמפריע להם שימוש ברכיבים ויזואליים מורכבים שאינם משרתים את תהליך הלמידה.
לצפיה בסקר המלא

דגשים לשיעור הראשון
הקדישו זמן בתחילת המפגש להצגה עצמית שלכם – השכלה, תחומי מחקר, תחומי עניין/התנדבות וכדומה. זו הזדמנות לעורר השראה כמו גם ליצור חיבור עם הלומדים. נצלו אותה.
הקדישו זמן לתיאום ציפיות:
הגדירו את כללי ההתנהגות המצופים – חשבו מה אתם מאפשרים ומה לא, ועימדו על כך. מומלץ שבהתנהגויות שאינן מפריעות לכלל הלומדים (סטודנט שעובד במחשב בזמן הרצאה) לא להעיר ליחיד ובכך להסיט את תשומת הלב של הכיתה, אולם, כאשר יש התנהגויות מפריעות (כגון: פטפוטים) לא להתעלם כי זה מדבק ולא מאפשר למידה.
היו גלויים ושתפו את הסטודנטים מה מפריע לכם באופן אישי ומסיט את תשומת הלב שלכם למרות שלא מפריע לאחרים.
דרכי התקשרות – עדכנו את הסטודנטים מהן דרכי ההתקשרות עמכם. זה מעביר מסר של אכפתיות וזמינות מחד ומגדיר את הגבולות מאידך (לא מיותר לבקש פנייה מכובדת על מנת שלא תמצאו פניות כמו: "גילה מאמי מתי את מעלה ציונים לאתר ????פליזזזז").
דברו על האחריות המשותפת ללמידה – ספרו מה אתם עושים לטובת ההוראה – מצגות/ הסברים/סיוע ומה הציפיות שלכם מהסטודנטים על מנת שיתאפשרו תנאים מיטביים ללמידה (נוכחות פעילה, קריאה, הגעה בזמן, הגשת מטלות במועד וכדומה).
הצגה והגדרה של מסגרת הלימודים – לסטודנטים המתחילים שנה א' מומלץ להרחיב על המסגרת האקדמית (חלקם מגיעים עם גישה שמדובר בהמשך ישיר של בית ספר תיכון).
חשיבות הקורס – ספרו בכלליות על הקורס וחשיבותו בהקשר הכולל של התואר. תנו דוגמאות במידה ויש הקשרים אקטואליים ופרקטיים, זה מסייע לגיוס הלומדים למאמץ ללמידה (העבירו מסר שמדובר בקורס חשוב והסבירו את החשיבות).
על מנת להעניק תחושת חגיגיות למפגש הראשון אתם מוזמנים (כל אחד וכל אחת לפי ראות עיניו/ה) לקרוא משהו מעורר השראה – שיר, קטע ספרות, קטע ממאמר ועוד כיד הדמיון ונטיית הלב האישית שלכם.
להמשך הדרך:

  • חשבו על גיוון אמצעי ההוראה – סרטונים, כתבות, דילמות, שימוש באפליקציות ועוד.
  • חשבו על דרכים לשיתוף הלומדים במהלך המפגש.
  • הקפידו על הכללים אותם קבעתם.
  • השתדלו להימנע מעימותים ישירים עם סטודנט מול הקבוצה.

מדריכים ללמידה מקוונת

    רוצה לדבר עם יועץ.ת הלימודים שלנו?

    רוצה להתייעץ טלפונית? 8166*

    אפשר גם בווטסאפ