שימוש מושכל בבינה מלאכותית

רקע
הבינה המלאכותית היוצרת – Generative Artificial Intelligence (להלן, הבינה המלאכותית),
מתפתחת במהירות ומשפיעה עמוקות על כל תחומי החיים, כולל ההשכלה הגבוהה. היא מציעה
הזדמנויות חסרות תקדים להעשרת הלמידה וההוראה, מאפשרת למרצים לשפר את המחקר
והקורסים, ומסוגלת להתאים את תהליכי הלמידה באופן אישי לכל סטודנט. עם זאת, לצד
היתרונות הרבים בשימוש בבינה מלאכותית באקדמיה, קיימים גם אתגרים וסיכונים המחייבים
התייחסות זהירה ואחראית .
המכללה האקדמית עמק יזרעאל רואה חשיבות בהקניית מיומנויות השימוש בכלי הבינה
המלאכותית כחלק מהכשרת בוגרות ובוגרי המכללה לעולם התעסוקה. בהתאם, אנו מעודדים
שימוש נכון ומושכל בכלים טכנולוגיים כגון הבינה המלאכותית, התומכים בתהליכי הוראה,
למידה, הערכה וחקר, תוך הפעלת שיקול דעת, איזכור המקור וביצוע הערכה ביקורתית כחלק
אינטגרלי מתהליך השימוש.
דגשים לשימוש נאות בכלי בינה מלאכותית
א. למרצה בכל קורס ניתן שיקול הדעת המלא לגבי השימוש הראוי בכלי בינה מלאכותית.
ב. במידה והמרצה לא הורה/תה מפורשות כי השימוש בכלי בינה מלאכותית אסור בקורס, תהא
ברירת המחדל שהשימוש מותר, אך חלה חובת מילוי הצהרה של הסטודנט/ית ביחס לאופן
השימוש, כפי שיפורט בהמשך.
ג. בהמשך לסעיף ב', החובה לבירור מדיניות השימוש בכלי בינה מלאכותית מוטלת על
הסטודנט/ית.
ד. בכל מקרה בו המדיניות אינה ברורה, יש לפנות בנושא א ל המרצה ולקבל הנחיות.
חובת הצהרה
על הסטודנט/ ית חלה החובה להצהיר על שימוש או אי-שימוש בכלי בינה מלאכותית במטלות
הלימודיות השונות . ההצהרה תפרט אם נעשה שימוש בכלי בינה מלאכותית ומה היי תה תרומתם
הספציפית לתוצר הסופי. מערכת הגשת העבודות באתרי הקורסים עודכנה בהתאם, וכעת היא
מכילה הצהרה בנושא השימוש בבינה מלאכותית.
באחריות הסטודנט/ ית לשמור תיעוד של ההתכתבות )הפרומפטים( שלו עם כלי הבינה המלאכותית,
למקרה בו המרצה י/תדרוש עיון בהם.
שמירה על כללי האתיקה
בעת השימוש בכלי בינה מלאכותית, יש להקפיד על כללי האתיקה והכללים האקדמיים. האחריות
המלאה על התוצר המוגש מוטלת על הסטודנט/ית, כולל ההשלכות הנובעות משימוש לא נאות.
חשוב להדגיש כי על התוכן שנוצר על ידי הבינה המלאכותית לעבור עריכה וביקורת עצמאית על ידי
הסטודנט/ית, לוודא את נכונותו והתאמתו לדרישות האקדמיות ולחומר הנלמד בקורס.
הסטודנט/ית המגיש/ה את העבודה נושא/ת באחריות על כל הנאמר בה, כולל שגיאות שמקורן
בבינה המלאכותית. לא יתקבלו טענות המנסות להטיל את האחריות על הבינה המלאכותית בכל
הנוגע לאיכות, טיב או אמינות של התשובות או חלקים מהן. הקפדה על כללים אלו חיונית לשמירה
על היושרה האקדמית ולהבטחת למידה משמעותית ואחראית.

כלי חדש שמפותח על ידי חברת אקס ליבריס המבוסס על בינה מלאכותית.
השימוש בכלי מקל על התחלת מחקר ומחדד חיפושים על ידי מתן סיכומים והפניות מקור למשתמשים תוך שימוש בשפה טבעית. הכלי מספק סקירה כללית של האופן שבו חמשת המקורות המובילים העונים על השאלה שנשאלה וכולל הפניות למקור.
הכלי "עוזר מחקר" מבוסס על טכנולוגיית GPT-4.0 Mini, שהיא גרסה מותאמת וממוקדת של מודל השפה המתקדם GPT-4. הטכנולוגיה מאפשרת לכלי לספק מענה ממוקד ורלוונטי לשאלות משתמשים, תוך שימוש בעיבוד שפה טבעית מתקדם.
כדי להפיק את המרב מעוזר המחקר- AI, יש לשאול שאלות ברורות ומפורטות בנושאים אקדמיים. חשוב להיות ספציפיים ככל האפשר ולנסח את השאילתה בצורה של שאלה/בקשה.
מטרת הכלי: סיוע בהתחלת החיפוש:
• מקבלות 5 תוצאות מובילות בהתאם לשאלה שנשאלה.
• תקציר: בעברית / באנגלית (בהתאם לשפת שאלה השאלה) עם הפניות מתוך המאמר ממנוח נלקח ההסבר.
• אפשרויות סינון התוצאות ( סוג חומר, שנים, שפה, רמה אקדמית)
• מציע שאלות נוספות להמשך חיפוש.

סרטון הדרכה – לחצו כאן >>