המרכז האקדמי לקידום קריירה

המרכז האקדמי לקידום קריירה באקדמית עמק יזרעאל מכשיר ומלווה את הסטודנטים והבוגרים לאורך תקופת לימודיהם ולאחריה, בדרכם לעיצוב ובניית עתידם המקצועי מתוך הבנת צרכיהם אל מול אתגרי שוק העבודה. מטרת המרכז הינה להוות מקום לחיבור בין סטודנטים ובוגרים של האקדמית עמק יזרעאל לבין שוק העבודה.

פנייה למרכז האקדמי לקידום קריירה

צוות המרכז

מנהלת המרכז
גב' נירה רחמים טל' 046423619

רכזת התנסות מעשית
גב' תמר הורוביץ שעשוע טל' 046423508

רכזת קידום תעסוקה לחברה ערבית
גב' שיראז דפראווי טל' 046423428

 

 

ייעוץ וסדנאות

שירותי המרכז

  • ייעוץ והכוונה בכתיבת קורות חיים והכנה לראיון עבודה.
  • ייעוץ והכוונה מקצועיים על ידי פסיכולוגית תעסוקתית.
  • הכוון וייעוץ תעסוקתי מותאם לסטודנטים מהחברה הערבית.
  • סדנאות ומפגשים על פי ביקושים בענפי השוק.
  • נטוורקינג עם ארגונים, חברות ותעשייה בשוק העבודה.
  • יריד תעסוקה שנתי.
  • תכנית "אקדמיה משלבת התנסות".
  • סדנאות קריירה מוכוונות לחברה ערבית.
  • ימי זרקור ומפגשים עם חברות וארגונים מובילים בשוק.
  • ייעוץ והכוונה מקצועיים על ידי מאמן/ת ופסיכולוג/ית תעסוקתית.

 

ייעוץ תעסוקתי

סיוע מקצועי (מטעמם של פסיכולוג/ית או מאמן/ת תעסוקתיים מומחים) לסטודנטים בקבלת החלטות תעסוקתיות במטרה לקדם קבלת החלטות מושכלת שתאפשר מימוש עצמי והתפתחות תעסוקתית המותאמת למאפייניו האישיים של כל פונה.

מה כולל התהליך?

  • קיום פגישות אישיות בהיקף של 1-3 פגישות.
  • ייעוץ והכוונה בהתאם לצרכים שמביע הסטודנט ולמטרות שמוגדרות במשותף בפגישה.
  • היכרות מעמיקה יותר עם הרצונות, השאיפות והיכולות של הסטודנט והבנה של חסמים המקשים על הסטודנט להיות שלם עם בחירתו.

 

סדנאות 

סדנאות לפיתוח אישי – הסדנאות עוסקות בפיתוח מודעות אישית, מיפוי כישורים ומיומנות ובחינת האפשרויות מול היכולות והרצונות, תכנון קריירה כהכנה וצעדים ראשונים ביציאה לשוק העבודה.

סדנאות לחיפוש עבודה – הסדנאות עוסקות בהיבטים הפרקטיים של חיפוש העבודה:

  • כתיבת קורות חיים
  • הכנה לראיונות
  • הכנה למרכזי הערכה
  • נטוורקינג
  • לינקאדין

 

רכזת קריירה לסטודנטים ותכנית א.מ.ה, גב' תמר הורוביץ שעשוע טל' 04-6423508

אקדמיה משלבת התנסות

במרכז לקידום קריירה פועלת תכנית המתמחים, "אקדמיה משלבת התנסות".

התכנית מאפשרת לכם לקבל ניסיון תעסוקתי תוך כדי הלימודים ומיועדת לסטודנטים בעיקר בשנה ג' ולחלק מהחוגים גם בשנה ב':

  • שירותי אנוש (שנה ג')
  • חינוך וקרימינולוגיה (שנה ג')
  • כלכלה וחשבונאות (שנה ג')
  • מדע המדינה (שנה ג')
  • מערכות מידע (שנה ג')
  • סוציולוגיה (שנה ב'+ג')פסיכולוגיה (שנה ב')

 

מה תכנית ההתמחות נותנת לכם?

  • השתלבות של באחד הארגונים המובילים מתחום לימודיכם
  • נקודות זכות
  • צבירת ניסיון תעסוקתי והתנסות בעולם האמיתי
  • יצירת קשרים (נטוורקינג מקצועי) בתחום המקצועי שלך
  • תוספת של שורה לקורות החיים שלכם וכרטיס כניסה לעולם התעסוקה

** מחויבות לסה"כ 100 שעות התמחות

קבלה לתוכנית בחוגים מערכות מידע/פסיכולוגיה/כלכלה וסוציולוגיה מותנית בתהליך מיון ובהתאמה להתמחות המוצעת.

לשאלות ופרטים נוספים – פנו לתמר הורוביץ שעשוע, רכזת פרויקט המתמחים במכללה בטלפון 04-6423508 או בפניה באמצעות תחנת המידע.

הכנה לראיון עבודה

ראיונות/ ד"ר גלית ינאי ונטורה, החוג לשירותי אנוש
ראיון זו הסיטואציה החשובה ביותר שקיימת בתהליך המיון. היא מהווה את כלי המיון העיקרי והמהותי במיון עובדים. ככלל, מטרת הריאיון – ניבוי הצלחה בעבודה.
הנחת היסוד הבסיסית היא שאין דרך להכיר אתכם כפי שאתם בפועל בעולם העבודה אלא באמצעות הקשבה לניסיון שלכם, במפגש אתכם וניסיון לנבא ממנו הצלחה עתידית. לכן, התייחסות אל הריאיון כשיחה משמעותית, חיובית, תקשורתית, אדפטיבית (מגיבה טוב לדרישות) היא התייחסות נכונה.
במילים אחרות האופן שבו תדברו, תגיבו, תתנסחו, תקשיבו (או לא תקשיבו) תענו (או תתחמקו) במענה על שאלות (כולל שאלות קשות) יקיש על האופן שבו תעשו זאת גם במסגרת העבודה.

לכן כמה טיפים:

  • חשוב להבין שראיון, זו סיטואציה שבה יש לכם שליטה הכוללת שליטה על תוכן הדברים שתאמרו. חשיבה נאותה לפני הריאיון תסייע לכם להיות ממוקדים ושולטים במה שאתם בוחרים להציג.
  • לעתים, אנשים חשים דווקא קושי או חולשה בתקופות של חיפוש עבודה והדבר משפיע על יכולתם לעבור ראיון עבודה. לכן, כאשר אתם נכנסים לראיון, נסו לדמיין את עצמכם בתקופות הטובות של עבודתכם ובתפקידים שבהם הייתם במיטב. הסתכלות דרך אותה תקופה עשויה לשפר את האקטיביות שלכם, חדוות העשייה הנשמעת בשיחתכם ואת יכולתכם להצליח בראיון.
  • עם זאת, הסיטואציה של ראיון העבודה, היא סיטואציה אותה מוביל המראיין. אין טעם ולא ראוי לנסות להוביל את הסיטואציה. זו אינה סיטואציה בה יש לכם סמכות בה לכן מותר ואף ראוי לתת למראיין/ת להוביל.

התרגשות

  • מותר להתרגש. הלחץ אותו את/ה חש/ה מובן. זיהוי מצב הלחץ יקל עליך לצאת ממנו.
  • לחץ מתון עוזר לשמור על רמת עירנות גבוהה והתייחסות רצינית ומוקפדת יותר במהלך הריאיון.
  • אל תחששו להודות בהתרגשות, המראיינים יעריכו כנות המעידה על ביטחון עצמי, הומור ואנושיות, וגם את/ה תרגיש/י טוב יותר לאחר הווידוי.
  • אופציה נוספת היא להתכונן לראיון. קחו דף ועט ורשמו את השאלות ונקודות של מה אתם אומרים.

הכנה לראיון

  • הכינו רשימה של שלושה דברים שתרמתם לארגון בו עבדתם בעבר או שאתם חושבים שתתרמו לארגון שאליו אתם מתראיינים.
  • הכינו שתי דוגמאות של קשיים שהתמודדתם איתם ואיך פתרתם אותם.
  • הכינו פירוט של פרויקט הגמר שלכם לפי: מטרה, רציונל תיאורטי, מה עשיתם ובמה תרמתם. חשבו על רעיון יצירתי שלכם שעלה כחלק מקושי בפרויקט.
  • הכינו תכונות חיוביות ותכונות שליליות.

ראיון קבוצתי

  • מתייחס בדרך כלל שני מראיינים ויותר. אם שניהם שואלים אותך יחד, זה כדי לבחון כיצד את/ה מתפקד/ת תחת לחץ. שאל/י למי לענות קודם. וענה/י באופן רגיל.

לבוש

  • התאימו את ההופעה לתפקיד ולאופי שלכם. העדיפו בגדים עימם אתם מרגישים במיטבכם.

ייצוגיות

  • ייצוגיות נבחנת גם באופן שבו אתם מציגים את עצמכם (פסימיים או אופטימיים מול עברכם) וגם באופן שבו אתם מציגים אחרים (מנהלים, קולגות, מתחרים).
  • לעתים, מרואיינים חשים שהם חייבים לספר את כל האמת ובפועל מספרים על אמת צרה ושלילית בעיקר, כגון: בעיות של פוליטיקה ארגונית, מנהל לא תומך וכן הלאה. לצד העובדה, שיש מקום לבחון האם תחושה זו סובייקטיבית וניתנת לפרשנויות שונות, התייחסות שלילית ולא מאוזנת (אפילו אם יש לה הצדקה) עשויה לפגוע בייצוגיות שלכם ובניהול היחסים הבין-אישיים. דרך האופן שבו אתם מתייחסים לארגונים ולקולגות מהעבר, המעסיקים ינבאו את האופן שבו תתייחסו גם לקולגות /לקוחות אצלם ואליהם כארגון.
  • היו נושאי דגל טובים של המקום ממנו באתם (משפחה, מוסד לימודים ועוד) ושמרו על אתיקה אישית

אי הבנה

  • אם אינך מבין את השאלה בקש שיחזרו עליה.

קשר עין

  • חשוב לשמור על קשר עין באופן סדיר אבל גם לא אובססיבי.

זמנים

  • כדאי להקדים, לקחת בחשבון פקקים, הגעה באיחור (ולא משנה הסיבה הטובה) תעיד על חוסר מקצועיות.

ציפיות שכר
למדו את השכר הנהוג בתפקיד אליו אתם מתראיינים. הכינו תשובה אך אל תחשפו אותה.
כדאי תמיד לענות באופן כללי קודם – אני מצפה לשכר שהולם את התפקיד והאחריות שתינתן לי. אם המראיינים לוחצים אמרו, קיבלתי בעבודתי האחרונה כך וכך ואני מצפה לקדם את השכר (או כפי שאתם מצפים). אם לא עבדת, הצג/י סכום ריאלי שיהיה נתון למשא ומתן שבו שני הצדדים יהיו מרוצים (גם את/ה).

מדוע שנבחר דווקא בך?
אין טעם להצטנע יתר על המידה, הדבר עשוי להעיד על הקושי שלך להיות נוכח או בולט או לכל הפחות להעריך נכון את כישוריך.

הצג/י כפשוטו מדוע את/ה מתאים/ה. בחרו 3-4 תכונות משמעותיות אצלך שאתה יכול לתרום. היו קשובים לכך שהתכונות הללו גם תואמות את התפקיד המוצע אך שוב, גם לא באופן בולט מדי או מוגזם.

מה יקרה אם לא תתקבל?
זו אינה שאלה שמעידה שאינכם מתאימים. בסיטואציה זו המראיין אינו מנסה לרמוז לכם דבר, אלא שואל אתכם כפשוטו על המוטיבציה שלכם. ענו בפשטות, אמשיך לחפש בחברה אחרת את אותו התפקיד. כלומר, בתשובתכם הביעו נחישות להתמיד במטרתכם.

התמודדות עם כישלונות
הליך חיפוש עבודה דורש פיקוח ובקרה פנימיים. אם אינך עובר מספר ראיונות ברצף, כדאי לתת על כך את המחשבה. הרחיבו את הפרשנות שלכם לשאלות שקיבלתם ובדקו האם טעיתם. התייעצו עם מכריכם. היכולת ללמוד מטעויות היא יכולת החשובה בעולם העבודה ובדרך כלל, ניתן בקלות לעשות זאת ולשפר את ההתמודדות עם הריאיון הבא.
במידה ואתם מתקשים מאד עם הליך חיפוש העבודה, בקשו ייעוץ מקצועי שיסייע לכם. יעוץ כזה יכול לאפשר לכם למצות את האפשרויות העומדות לפניכם.

התמודדות עם נושאים קשים
לכל אדם נושאים עימם הוא אינו שלם. בדרך כלל נושאים כאלה מתגלים בראיון כיוון שאנשים נוטים להצטדק או להתנצל עליהם. היו שלמים עם צמתים שעברתם (שכן, הם חלק מכם) ושקפו לגביהם רוגע. הסבירו בפשטות את שהתרחש ללא גינונים נוספים. ככל שתשקפו נוחות, כך יחושו גם המראיינים ונושאים אלה, כבר לא יהיו משמעותיים לראיון.

הליך חיפוש העבודה הוא הדדי
כפי שכבר צוין קודם, אין זה מהלך חד צדדי של חוסר שליטה של המועמדים. חיפוש העבודה הוא הליך הדדי של התאמה. מועמדים טובים מתקבלים לכמה עבודות ונוטים לבחור ביניהם.

חשבו היטב, איזה תפקיד תרצו וזכרו כי התפקיד הנוכחי ישפיע על סיכויי התפקיד הבא. לעתים, חשוב לחכות לתפקיד הרצוי במקום לקחת את התפקיד הראשון אליו אתם מתקבלים. היכנסו לתפקיד שהולם את הערכים והשאיפות שלכם.

התחלה של התפקיד
זכרו, שהתחלת עבודה היא תקופה של ביקורת ולמידה. אל תחששו מקבלת ביקורת ואל תשתמשו בה כנבואה שמגשימה את עצמה.

למידה מטעויות, שמירה על ביטחון בביצוע ופיתוח יחסים טובים הם חלק חשוב מאד מהתפקוד בעבודה.

בהצלחה!

כתיבת קורות חיים

קורות חיים/ ד"ר גלית ינאי ונטורה, החוג לשירותי אנוש
הספרות מראה שזמן תגובה של מנהל בקריאת קורות החיים נע בין 7-9 שניות. בזמן קצר זה, מחפשים המעסיקים לראות האם יש להם את כל המידע הרלוונטי והאם הם מתרשמים לחיוב. פרק הזמן הקצר שעומד לרשותם ועומס קורות החיים המוגשים להם יוצר מצב של סבלנות מועטה והתרשמות מהירה (לעתים גם מוטית). כך למשל, אם מבנה קורות החיים אינו נכון או אינו לפי ה"תקן" (חסרים פרטים, הם אינם בסדר הנכון המצופה), מתעורר חוסר סבלנות אצל מעסיקים שמתפרש כאי מסוגלות של המועמד. במרבית המקרים, תגובת המעסיק תהיה פסילת קורות החיים ללא ניסיון לתקן /לבדוק ולבקש את המידע החסר.

חשוב לדעת!
ההחלטה האם לזמן לראיונות או לא היא מהירה ולעתים שרירותית (מבוססת על רושם ראשוני ומהיר של קורות החיים). עם הזימון לראיון, נקראים קורות החיים ביתר תשומת לב כדרך להכנה לראיון.
מכאן, שחלק מהמועמדים עשויים להיפסל עוד בשלב הזה ועל כן צריכים לבחון את עצמם. מטרת קורות החיים הנה להוביל לזימון לראיונות וכשזה לא קורה יש לבחון מדוע ואף להתייעץ על קורות החיים עם קולגות ואחרים משמעותיים.
כפועל יוצא נוסף, קורות החיים צריכים להיות קריאים בהירים ותקשורתיים. הם צריכים להגיש את הפרטים הנכונים בצורה המדויקת והפשוטה, זה לא הזמן להיות מקורי או יצירתי- יצירתיות עשויה להתפרש גם כ'אי-תקינות'.

אז מה עושים?
חשוב להגדיר בצורה מקצועית מה עשית בתפקיד. לא מדי תמציתי ולא מוגזם. יכולת ביטוי גבוהה או מועטה תיבחן אצלך וכן ראייה מקצועית מערכתית או צרה (האם אתה מתאר חלק קטן מהתפקיד או שאתה רואה את תחומי האחריות שלך בצורה נכונה ומקצועית). מנגד, חשוב לא להגזים בתיאור ויכולת האבחנה בין עיקר לטפל תיבחן. נוכחות מאוזנת פירושה גם תאור הדברים כהוויתם ללא הגברת יתר (על ידי תוספת של המילה "מאד" למשפטים שונים). גודש הדף ישקף גם הוא יכולת אבחנה בין עיקר לטפל.
קורות חיים של עמוד אחד הנם תקינים ואף מצופים מאדם שיש לו עד 15 שנות עבודה. דף עמוס מדי נראה לא מספיק מבוקר ויעיל ומשפיע לרעה גם על הרושם הראשוני.

לסיכום, התיאור צריך להיות תמציתי בניסוח ורחב מבחינת תחומי אחריות.

  • אין טעם לכתוב תחביבים, הדבר אינו רלוונטי. יש מקום לכתוב מעורבות חברתית ופעילויות למען החברה.
  • כתוב/י על פרקטיקום, התנסות, התמחות שביצעת במהלך הלימודים, והדגש/י שזה חלק מהכשרתך בלימודים. בכתיבת הפרקטיקום הצג/י מספר תחומי אחריות בדומה לכתיבת תפקיד מקצועי.
  • בחלק של ההשכלה – קודם ציין את ההשכלה הגבוהה ביותר ואז "חזור אחורה". כך גם את מקומות העבודה.
    אם סיימת בהצטיינות, ציין זאת.
  • אסתטיקה חשובה ומעידה על ייצוגיות וכושר ארגון. הקפידו לבצע הגהות כתיב ועימוד (שהשורות מאורגנות היטב ובקו אחיד).
  • חשוב להדגיש את השירות הצבאי אם אין לך ניסיון מקצועי, כיוון שזה כרטיס הביקור העיקרי שלך. ציין דרגת סיום ותיאור תפקיד.
  • אם הנך מסיים/מת את לימודיך כעת, כתוב/י במה התמחית בלימודים ו/או את עיקרי הפרויקט.

טיפ נוסף
שלחת קורות חיים בלי להתאים אותם למשרה? כאילו לא שלחת…

    רוצה לדבר עם יועץ.ת הלימודים שלנו?

    רוצה להתייעץ טלפונית? 8166*

    אפשר גם בווטסאפ