המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי

המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן נוסדה מתוך שליחות להנגיש את ההשכלה הגבוהה לפריפריה הצפונית של ישראל. קיומו של אי שוויון חברתי-כלכלי בין מרכז המדינה לחלקיה הצפוניים עומד בבסיס הפעילות האקדמית והחברתית של המכללה והמרכז בפרט.

סביבת המכללה מאופיינת במגוון רחב של קהילות ואוכלוסיות הטרוגניות: ערים ועיירות פיתוח עם אוכלוסיות של וותיקים ועולים חדשים; קיבוצים ומושבים; שתי הערים הערביות הגדולות ביותר בישראל, כפרים עם אוכלוסיות מוסלמיות’, נוצריות, דרוזיות, וצ׳רכסיות.

בשל סביבה ייחודית זו מתאפשר למכללה לעסוק באי-שוויון וביחסים בין-קבוצתיים בחברה על מנת לקדם את רווחתם והתפתחותם של אנשי האזור וקהילותיהם.

תוכנית פעילות לשנת תשפ"ד 2023-2024

ClapeHands

נשקם של החלשים

דה-קולוניזציה באמצעות מחקר פעולה
6.3.24, יום ד' בשעות 18:00-20:00
מנחים: פרופ' ויקטור פרידמן, ד"ר אוריאנה עבוד-ארמאלי
זום >>

ClapeHands

אלימויות שקטות

כיצד הרס ודיכוי נעשים בהדרגה ורחוק מן העין
1.4.24, יום ב' בשעות 18:00-20:00

מנחות: גב' עפרי רכבי, ד"ר גילה אמיתי
זום >>

ClapeHands

על קיפודים, אנשים והבטן הרכה

מחקר פעולה בחינוך
21.5.24, יום ג' בשעות 18:00-20:00
מנחות: ד"ר נעם לפידות-לפלר, ד"ר דניאלה אריאלי
זום >>

ClapeHands

תעסוקתיות בת-קיימא

17.6.24, יום ב'  בשעות 18:00-20:00
מנחה: גב' מיטל מסורי
זום >>

אודות המרכז

המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי נוסד בשנת 2004 וכיום הינו המרכז המוביל בישראל למחקר פעולה. מטרתו למנף את המשאבים האקדמיים של המכללה לקידום צדק חברתי, הכללה, ויחסים בין-קבוצתיים תוך למידה משותפת, הפקת ידע ובחינה מחודשת של מערכת היחסים בין הקהילה לבין האקדמיה.

במשך השנים, המרכז עסק במחקרי פעולה מגוונים תוך שיתופי פעולה עם ארגונים קהילתיים וארציים בתחומים כגון: חינוך, פיתוח קהילתי, אנשים עם מוגבלויות ויחסי יהודים-ערבים. 

פרויקטים אלו ספקו מענים ייחודיים לצרכים חברתיים, יצרו ידע יישומי ותיאורטי והפיקו פרסומים רבים.

כיום המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי מכנס יחד חוקרים, אנשי מקצוע, פעילים חברתיים ואזרחים המעוניינים לבחון מחדש את עשייתם – ולנסות, תוך כדי פעולה וחקרנות, לממש את הפוטנציאל הטמון בקהילות המגוונות.

המרכז מבצע את שליחותו בעזרת האסטרטגיות הבאות:

  • ליווי פרויקטים של גיוון באקדמיה, כגון פרויקט "הפאזל האקדמי".
  • שותפות בוועדת הקיימות המכללתית הפועלת ליישום מטרות הקיימות של האו"ם.
  • כינון קהילת פעילים וחוקרים [אקדמיה-שדה] הלומדים, פועלים וחוקרים יחד.
  • קיום מרחב למידה ייחודי לסוכני שינוי בו מפתחים את יכולותיהם לקדם שינוי ברמה האישית והמערכתית.
  • קיום הכשרות במתודות ומיומנויות של מחקר פעולה.
  • ליווי ותמיכה בייזום ובביצוע של מחקר פעולה בקהילה.
  • פיתוח "שדות פעולה אסטרטגיים" לקידום שינוי מערכתי
  • הפקת ידע מעשי והפצתו.

צוות המרכז

ראשת המרכז: ד"ר גילה אמיתי

גילה אמיתי (Ph.D, האוניברסיטה העברית) היא מרצה בכירה בחוג לקרימינולוגיה וראש המרכז לחקר פעולה וצדק חברתי, המכללה האקדמית עמק יזרעאל. נושאי המחקר העיקריים שלה נוגעים למבנה כוח והבניה חברתית המבוססת על תיאוריות פמיניסטיות וביקורתיות. היא לומדת ומפתחת פרקטיקות של התנגדות לדיכוי במסגרות חינוכיות וטיפוליות. היא מתמחה בחקר מתקני חינוך ושיקום וגם פרקטיקות של שיקום רוחני לאנשים בהדרה חברתית, בעיקר נוער וצעירים ונשים צעירות שחוות הדרה חברתית. מחקריה מתמקדים הן בתיאוריה והן ביישום פרקטיקות לעבודה עם אנשים שחווים הדרה חברתית. גילה חברה במספר מועצות מנהלים וכן יועצת אקדמית במספר ארגונים שעובדים עם אנשים בהדרה חברתית.

 

 

 

יו"ר מייסד: פרופ' ויקטור פרידמן

פרופ' ויקטור פרידמן (Harvard University Ed.D) הוא פרופסור חבר בדימוס במחלקה לפיתוח וייעוץ ארגוני ובחוג למדעי התנהגות, מייסד ויו"ר ראשון של המרכז למחקר פעולה וצדק חברתי במכללה האקדמית עמק יזרעאל בשם מקס שטרן. מחקרו עוסק בלמידה ארגונית, הכלה חברתית, התמודדות עם קונפליקט, יזמות חברתית ותיאוריית השדה באמצעות תיאורית השדה ו"מדע פעולה" (Action Science).
פרופ׳ פרידמן משרת כעורך חבר של כתב העת Action Research Journal.

מחקר פעולה

מחקר פעולה אינה מתודה, אלא מקבץ של מתודות מחקריות מגוונות בעלות חמשה מאפייני פרקטיקה מחקרית משותפת שהחוקר במחקר הפעולה מייחס להם חשיבות עליונה.

יצירת שיתוף ושותפות
מחקר פעולה מתבסס על קשרים של שיתוף ושותפות בין בני אדם. הוא מחקר עם בני אדם, ולא על בני אדם. משמעות הדבר שה"נחקרים" הינם "שותפים" במחקר, המובילים את המחקר יחד עם החוקרים. שותפות זו חשובה במיוחד בהגדרת שאלת המחקר. בגישות מחקריות אחרות, חוקרים מגדירים בעצמם את שאלות המחקר או את נושא המחקר לפי מה שמעניין אותם ולאחר מכן מחפשים שדה לביצוע המחקר. חוקרים בגישת מחקר פעולה, לעומת זאת, מפתחים את השאלות למען שותפיהם למחקר וביחד אתם, משימה המחייבת פיתוח קשר של שיתוף ושותפות. קשר זה יכול להשפיע על כל שלב במחקר, החל מאיסוף נתונים, ניתוח, פירוש, ועד כתיבה והפצה. ההנחה היא שקשר של שיתוף ושותפות חשוב לא רק בגלל הערכים הדמוקרטיים הנמצאים בבסיסו, אלא גם כי הוא מניב ידע טוב יותר ומדויק יותר.

מכוונות לפעולה
מחקר פעולה מכוון להפקת ידע המאפשר למשתתפים לעשות דברים חדשים שלא יכלו לעשות קודם לכן או לעשות את אותם הדברים בדרך אחרת. לא מדובר רק בלהבין או להסביר תופעות חברתיות, אלא בלקיחת בעיות והפיכתן לשאלות מחקר. במובן הזה, השאלה "כיצד ל…." הינה שאלה מרכזית במחקר פעולה. מה שאנחנו לומדים צריך לכוון את פעילותנו בהמשך. בעזרת פעולה והתבוננות על תוצרי הפעולה והערכתם, אנחנו בוחנים את מידת התקפות של הידע שלנו.

מכוונות לשינוי
מחקר פעולה מבטא מחויבות ליצירת שינוי לטובה במצב הקיים. מהי "לטובה" (התפתחות, שגשוג, חופש וכו') היא שאלה חשובה שיש לתת עליה את הדעת. בכל מקרה, מחקר פעולה אף פעם אינו עוסק במה שקיים, אלא במה שהיינו רוצים שיהיה. בנוסף, השאיפה לשינוי יוצר מידע תקף יותר. מייחסים לקורט לווין, מייסדו של מחקר פעולה, את האמרה "הדרך הטובה ביותר להבין מערכת היא לשנות אותה". לא ברור אם הוא אכן אמר את זה, אך בכל מקרה זו תובנה נכונה.

למידה
מחקר פעולה מבוסס על מעגלי למידה החוזרים על עצמם. קיימות גרסאות רבות של מעגלי למידה במחקר פעולה, אך כולם כוללים את המרכיבים של פעולה, רפלקסיה על הפעולה, למידה בעזרת הרפלקסיה והזנת הלמידה לתוך תכנון והמשך פעולה. מעגלים אלה קיימים במידה מסוימת בכל מחקר ובכל פעולה, אך לרוב הם מתקיימים ללא מודעות של המשתתפים והחוקרים לקיומם. במחקר פעולה הופכים אותם למודעים ומפורשים. ההנחה היא כי ניתן ללמוד הן מהצלחה והן מכישלון. בשני המצבים אנו מנסים להפיק למידה מפעולה וליישם אותה לטובת פעולות בהמשך. למידה זו חוזרת על עצמה ומתקדמת צעד אחר צעד.

רפלקסיביות
החוקר במחקר פעולה מהווה תמיד חלק ממה שנחקר. המחקר אף פעם אינו מתייחס רק "להם" (הנחקרים). על החוקרים במחקר פעולה לשאול את עצמם באופן תדיר כיצד הם משפיעים על שותפיהם, כיצד שותפיהם משפיעים עליהם וכיצד השדה החברתי משפיע על הקשר בין השותפים למחקר. החוקרים תמיד פועלים, משתנים ולומדים יחד עם האנשים (ה"משתתפים") שעמם עושים את המחקר.

גישת המרכז

מייסד המרכז פרופ' פרידמן ועמיתו מר ישראל סייקס פיתחו את גישת "עצמי בשדה" למחקר פעולה. זוהי גישה המשלבת מושגים ומתודות מתיאוריית השדה, מדע פעולה, ודיאלוג. גישה זו רואה את העולם החברתי כרשת סבוכה של "שדות" שאנשים מבנים באמצעות האינטראקציות ביניהם. שדות אלו מעצבים באופן מובהק את הדרך בה אנשים חושבים, מרגישים ופועלים, הן ברמה הפרטנית והן ברמה הקולקטיבית.
הנחת היסוד בגישה היא שמאחר ובכל אינטראקציה שאנשים מקיימים בשדה (כל שדה שהם שותפים בו) הם שותפים להבנייתו ולאחזקתו, יש בכוחם גם לשנות את השדה – אם הם משנים באופן מהותי את השתתפותם, ויודעים למנף את השינוי לאורך זמן. הכלים העיקריים ליצירת השינוי הם חקרנות, גילוי מורכבות, פיתוח תודעת "עצמי בשדה", מסגור מחדש של יחס העצמי לשדה, פעולה חדשה בשדה ולמידה לאורך זמן.
בעזרת מחקר פעולה בגישת ה"אני בשדה" ניתן לנווט לאורך זמן את שינוי השדה, ובעצם לעצב מחדש את השדה החברתי.

פרוייקטים

תוכן הפרויקט חוקרי המרכז שותפים ומימון פרויקט
בניית תשתית להפיכת המכללה למוסד המקיים את ערכי הקיימות, בהתאם למדד הקיימות האקדמי הבין-לאומי ולמטרות הקיימות של האו"ם
  • ד"ר גילה אמיתי
  • פרופ' דלית יסעור-בורוכוביץ'
חברות/י סגל המכללה קיימות במכללה האקדמית עמק יזרעאל 2022-
יצירת קהילת מרצות/ים שלומדת באופן שוטף על משמעות הלמידה המקוונת ועל אופנים לייצר למידה משמעותית בתקופת הלמידה מרחוק
  • פרופ' ויקטור פרידמן
  • ד"ר גילה אמיתי
המרכז לקידום הוראה במכללה למידה על הוראה מקוונת
2021-2022
ליווי למידה והערכה של שותפות בין ארגוני החברה האזרחית שמטרתה קידום יזמות חינוכית וגישות חינוכיות חדשניות בחברה הפלסטינית בישראל וברשות הפלסטינית. בניית יכולת של סטודנטים ואנשי חינוך לקדם תהליכי שינוי התורם לצדק חברתי, צדק מגדרי, שוויון וזכויות האדם
  • פרופ׳ הלנה דה סביליה
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
  • אוריאנה עבוד-ארמלי
  • מייס מנסור
  • פריאל מסעוד
איבראהים אבו אלהיג׳א, עמותת מסאר
הקהילה האירופית
מימון: הקהילה האירופית
״החממה לחדשנות בחינוך – חיזוק החברה האזרחית״
לווי תהליכי, לווי מחקרי והערכה של פרויקט לפיתוח מודל חדשנית לאספקת שירותים לאנשים עם מוגבלויות קשות החיים בפרפריה.  הפרויקט התבצע כתהליך של מחקר פעולה עם שיתוף של כל בעלי העניין, עם דגש על אנשים עם מגבלות ומשפחותיהם, כולל פיתוח ובחינה של המודל
  • דר׳ נועם לפידות-לפלר
  • נוהא חאג
  • נסרין קייס
  • פרופ' ויקטור פרידמן
  • דר׳ דניאלה אריאלי
  • ישראל סייקס
״מסד הנכויות״ (ג׳וינט-ישראל, משרד הרווחה, משרד הבריאות, קרן רודמן)
עיריית בקה אל-גרביה
עמותת גיל פז, בקה אל-גרביהמימון: "מסד נכויות"
״שבילים לקהילה״
2012-2016
פיתוח מרחב למידה לקידום ההתפתחות האקדמית, המקצועית והאישית של בעלי תואר שלישי צעירים בישראל
  • דר׳ נועם לפידות-לפלר
  • פרופ' ויקטור פרידמן
  • ישראל סייקס
מרצים צעירים במכללה ועוד מוסדות אקדמייםמימון – עצמי ״קבוצת פוסט-דוק״
2012-2015
בחינת התפיסות של סטודנטים ביחס להכללת נושא המפגש היהודי ערבי במסגרת תכנית הלימודים בסיעוד
  • דר׳ דניאלה אריאלי
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
פרופ׳ מרים הירשפלד, ראש החוג לסיעוד, מכללת עמק יזרעאלמימון – עצמי האתיקה של שילוב דיאלוג ערבי-יהודי בקורס חובה|
2014
פיתוח מרחב עבור הסגל לתהליכי חקירה, התבוננות ולמידה של המציאות הרב תרבותית (עם דגש על המפגש הערבי-יהודי), מרכיביה והאתגרים העומדים בפניה, ובניית תכנית פעולה ליצירת תהליכי שינוי והשפעה
  • דר׳ דניאלה אריאלי
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
  • פרופ' מרים הירשפלד
שהירה חלבי ומיכאל שטרנברג, שתי״ל
סגל החוג לסיעוד במכללת עמק יזרעאלמימון – שתי״ל
תהליכי למידה של סגל חוג הסיעוד בנושא התמודדות עם אתגרים במפגש הערבי-יהודי בחוג
2011-2012
חקר ההשפעה של מרחב מרובה-תרבויות על חוויית ההתנסות הקלינית של סטודנטים לסיעוד
  • דר׳ דניאלה אריאלי
היחידה הקלינית בחוג לסיעוד
מכללת עמק יזרעאלמימון – עצמי
הערכה בהתנסות הקלינית של סטודנטים לסיעוד
איסוף נתונים ביחס לחוויות של סטודנטים את המפגש ביניהם במרחב האקדמי המשותף, ופיתוח מודלים להתערבות קיצרת טווח וארוכת טווח
  • דר׳ דניאלה אריאלי
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
פרופ׳ מרים הירשפלד, ראש החוג לסיעוד, מכללת עמק יזרעאלמימון: קרן המחקר של מכללת עמק יזרעאל מחקר והתערבות בנושא המפגש בין סטודנטים מקבוצות שונות במסגרת החוג לסיעוד 2009-2012
ליווי מחקרי של תהליך ההקמה של הקמת החוג, בניית מטרות וחזון לחוג בשיתוף סגל החוג
  • דר׳ דניאלה אריאלי
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
פרופ׳ מרים הירשפלד, ראש החוג לסיעוד, מכללת עמק יזרעאל

מימון: מכללת עמק יזרעאל

הערכה בפעולה של תהליך הקמת חוג אקדמי לסיעוד
2007-2009
מימון – עצמי
פיתוח מרחב ליצירת מענים יצירתיים והולמים לצרכים ובעיות חברתיות באזור המכללה באמצעות שילוב של יזמות חברתית, אומנות ויישוב קונפליקטים
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
  • דר הלנה דה סביליה
אבירם מאיר, החוג לתקשורת חזותית,
פרופ׳ אריאן אנטל, המרכז למדעי החברה – ברלין
סטודנטים וסגל מכללת עמק יזרעאל, פעילים חברתייםמימון – עצמי
הסטודיו ליצירה חברתית
2008-2011
מחקר הערכה מהצוות של פרויקט לקידום טיפול במפגעים סביבתיים ביישובים ערבים
  • דר הלנה דה סביליה
מרכז ערבי לתכנון אלטרנטיבי, אדם טבע ודין, קרן אברהם, טמרה, עלבון ועכומימון – קרן אברהם טיפול במפגעים סביבתיים
2006-2007
הכשרה ובניית יכולת להפעיל שיטת "ההערכה בפעולה" לבניית שותפויות, קביעת מטרות, ובניית תכניות פעולה לפרויקטים חברתיים חברי סגל המכללה
ופעילים בארגונים שונים בקהילה
פרופ' גי רוטמן, Fulbright Scholarמימון – Fulbright

סטודנטים מהחוג למדעי ההתנהגות והחוג לסוציולוגיה, מכללת עמק יזרעאל

קורס הערכה בפעולה
שיתוף סטודנטים לפתוח חזון של עתיד משותף בין ערבים ויהודים עם דגש על המכללה
  • פרופ׳ גיי׳ רוט'מן
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
פרופ' גי רוטמן, Fulbright Scholar
ARIA Associates, USA
מימון – Fulbright
״זהות, קונפליקט וחזון״ 2007
שילוב מחקר הערכה עם מחקר אתנוגראפי בשני מרכזי קליטה, מוסדות הכשרה מקצועית ובקהילה. מעקב אחרי תהליך הקליטה של עולים מקהילת בני המנשה במטרה להתאים את תכנית הקליטה לצרכים של הקהילה
  • אלה ברונשטיין-אדלר
  • דר׳ דניאלה אריאלי
מחלקת העלייה והקליטה של הסוכנות היהודית

מימון – הסוכנות היהודית

מחקר הערכה של קליטת בני מנשה מהודו
2006-2009
פיתוח מערכת להתמודדות  בונה עם קונפליקטים אשר מותאמת לחזון ולצורכי בית הספר בדרך של משא ומתן וגישור
  • דר' הלנה דה סביליה
  • נעמה גל
  • מיכל רותם
בית ספר עמל, עין חרוד ״התמודדות עם קונפלקטים בקהילת ב"ס״ 2007
מימון – עצמי
מחקר בנושא שילוב חברתי של ילדים אוטיסטים בבית ספר רימון קיבוץ מסילות ועמק בית שאן. המטרה לבצע מחקר הערכה באמצעות שיטות של מחקר פעולה
  • דר׳ דוד יגיל
  • סוזי גוטס, סטודנטית ב.א. מצטיינת
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
ברכה רמות, בית ספר רימון,
קיבוץ רמת דוד
דר׳ אורית חצרוני, אומ' חיפהמימון – עצמי
הערכת שילוב תלמידים אוטיסטים בבית ספר
2006-2008
מתן תמיכה מחקרית להקמת ספריה במועצה אזורית גלבוע שתשרת את הקהילה לצורכי למידה, השכלה ומחקר
  • מיכל שמיר
  • מועצה אזורית גלבוע
אורי ברזק , מועצה אזורית גלבוע,מימון – עצמי ״ספריה בגלבוע״
2005-2006
מעורבות קהילתית וחשיבה שיטתית בהגדרת כיווני ההתפתחות של הישוב לטווח ארוך
  • פרופ׳ מיכל פלגי
  • דר׳ חביאר סימונוביץ
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
אמיר מורן ֿ יישוב הקהילתי ״תמרת״מימון – עצמי ״תמרת לאן״
2005-2007
דרכים ליצירת דיאלוג ושיתופי פעולה בין אקדמיה וקהילה
  • דר׳ דניאלה אריאלי
  • פרופ׳ ויקטור פרידמן
מר כאמל אגבריה וחברים מעמותת 'נבראס' לבניית חברה אזרחית באום אל-פחם ״שער אל-באב״
2005-2007
מימון – עצמי

פרסומים ומחקרים שנערכו במסגרת המרכז למחקר פעולה

2017
Friedman, V. Antal, A. (2017). Spaces for social creativity. In P. Meusburger (Series Ed.), P. Meusburger, B. Werlen, & L. Suarsana (Vol. Eds.), Knowledge and Space: Vol. 9. Knowledge and action, Dordrecht, The Netherlands: Springer.

Friedman, V., Sykes, I. & Strauch, M. (2017). Expanding the realm of the possible: Field theory and a relational framing of social entrepreneurship. In P. Dey and Chris Steyaert (Eds.), Critical Perspectives on Social Entrepreneurship.

2016
Brenner, N. & Friedman, V. (2016). Redefining success in Arab–Jewish dialogue groups: learning to live in both worlds, International Journal of Conflict Engagement and Resolution 2015 (3)2, 136-157.

Friedman, V. , Sykes, I., Lapidot-Lefler, N. & Haj, N. (2016). Social space as a generative image for dialogic organization development. In D. Noumair & Shani, A. B. (Rami), (Eds.), Research in Organizational Change and Development, Volume 24. Bingley, UK: Emerald Publications.

Abu Elhaija, I., Friedman, V., and Friedman-Sokuler, N. (2016). Social Space as a Tool for Building Partnership. Nazareth: Masar Institute for Education.

2015
לפידות-לפלר, נ., פרידמן, ו., ואריאלי, ד. (2015). יצירת מחרב להשמעת קולותיהם של אנשים עם מוגבלויות. עיונים בשפה ובחברה, 7(1-2), 218- 236.

אריאלי,ד. ו פרידמן, ו. (2015). בין קונפליקט לדיאלוג: על תהליכי התערבות במפגש בין ערבים ויהודים באקדמיה. סוגיות חברתיות בישראל, 19, 9-36.

Lapidot-Lefler, N. Friedman, V., Arieli, D., Haj, N., Sykes, I. & Kais, N. (2015). Social space and field as constructs for evaluating social inclusion. New Directions for Evaluation, 33-43.

2014
לפקידות-לפלר, נ. ופרידמן, ו. (2014). הערכה בפעולה לפיתוח מודל הפעלה מבוזרת של תכנית מרכז יום מבוזר לאנשים עם מוגבלויות שונות. נייר העבודה. המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי. עמק ישרעאל: מכללת עמק יזרעאל.

Friedman, V, and Sykes, I. (2014). Can social space provide a deep structure for the theory and practice of organizational learning? In A. Berthoin Antal et al. (eds.), Learning Organizations: Extending the Field, Knowledge and Space, Volume 6, Dordrecht, Germany: Springer, 143-156.

2013
פרידמן, ו., וסייקס, י. (2013). חשיבת מרחבית ותיאוריית השדה ככלים לשינוי. נייר עבודה של מהרכז למחקר פעולה. עמק יזרעאל: המכללה האקדמית עמק יזרעאל.

Arieli, D. (2013). Emotional work and diversity in clinical placements of Nursing students, JNS: Journal of Nursing Scholarship 45(2), 194-201.

Arieli, D. & Friedman, V. (2013). Negotiating reality: Conflict transformation in natural spaces of encounter. Journal of Applied Behavioral Science, 49(3), 308-332.

Arieli, D, & Hirschfeld, M. (2013). Supporting minority nursing students: 'Opportunity for Success' for Ethiopian immigrants in Israel. International Nursing Review 60(2), 213-220.

Friedman, V. (2014). Negotiating reality: Intercultural communication as constructing social space. In Poutiainen, S.(ed.) Theoretical turbulence in intercultural communication studies. Newcastle, U.K.: Cambridge Scholars Publishing, 1-19.

2012
Arieli, D., Mashiach, M., Friedman, V. & Hirschfeld (2012)."Cultural Safety and Nursing Education in Divided Societies". Nursing Education Perspectives, 33(6), 364-368.

Arielli, D., Friedman, V. & Hirschfeld, M. "Challenges on the Path to Cultural Safety in Nursing Education". (2012) International Nursing Review, 59, 187-193.

Arielli, D., Friedman, V. & Knyazev, G. (2012). Fostering cooperation while engaging conflict: an intercommunal case study. In J. Rothman, (ed.), From Identity-Based Conflict to Identity-Based Cooperation, New York: Springer, 135-156.

Arieli D. & Friedman, J. (2012). Action Evaluation as a Way of Engaging Social and Intercultural Challenges in Academia. In: Lustig, R. (ed.), Using Evaluation to its Full Potential. Ayelet: the Israeli Association for Programs Evaluation, 55-69. (In Hebrew).

2011
אריאלי, ד., משיח אייזנברג, מ., והירשפלד מ. (2011). "יחסים חברתיים, תמיכה הדדית ושביעות רצון בקרב סטודנטים יהודים וערבים לסיעוד." גוף ידע 7, ע' 3-8.

אריאלי, ג. ופרידמן, ו. (2011) הערכה בפעולה כדרך להתמודד עם אתגרים חברתיים בין תרבותיים במסגרת אקדמית. מכללת עמק יזרעאל: נייר עבודה של המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי.

Friedman, V.J. (2011). Revisiting Social Space: Relational Thinking about Organizational Change, in A.B. (Rami) Shani, R.W. Woodman & W.A. Pasmore (eds.) Research in Organizational Change and Development, 19, 233-25.

Friedman, V. & Arieli, D. (2011). Building Partnerships across Cultures as Negotiating Reality, in Desivilya, H.S. and Palgi, M. (eds.), The Paradox in Partnership: The Role of Conflict in Partnership Building, Bentham eBooks, 79-92.

2010
פרידמן, ו., אנגלרט,פ., רות׳מן, ג׳, פרידמן, נ., בירנבאום, ש. (2010). הערכה בפעולה בישראל – תפיסות ושיטות, בתוך מ. לוין-רוזליס (עורכת), סוגיות בהערכה בישראל. באר שבע: אוניברסיטת בן גוריון בנגב, 137-160.

Arieli D. & Hirschfeld, M. (2010). Teaching nursing in a situation of conflict: encounters between Palestinian-Israeli and Jewish-Israeli Nursing students. International Nursing Review 57(3), 312-320.

Friedman, V. & Desivilya, H. (2010). Integrating social entrepreneurship and conflict engagement for regional development in divided societies. Entrepreneurship & Regional Development, 22:6, 495-514.

Friedman, V., Moran, A., Palgi, M., & Seminovich, J. (2010). Partnership between academic and the community: the case of “Whither Gevan?”, In S. Sharabani, O. Tschishinsky, N. Shake-Mondere, O. Balderman-Shamir, M. Shamir, & I. Granov, (eds.), Researchers in the Emek: A Compilation of Articles Written by Researchers at the Max Stern Academic College of Emek Yezreel, Emek Yezreel, Israel: Emek Yezreel Press,, 167-174.

Seminovich, J., Palgi, M., Moran, A. & Friedman, V. (2010). Involving residents in grassroots processes. In S. Sharabani, O. Tschishinsky, N. Shake-Mondere, O. Balderman-Shamir, M. Shamir, & I. Granov (eds.), Researchers in the Emek: A Compilation of Articles Written by Researchers at the Max Stern Academic College of Emek Yezreel, Emek Yezreel, Israel: Emek Yezreel Press, 156-166.

2009
Arieli, D. & Friedman, V. (2009). Action Evaluation in the academia: the process of the establishment of the Nursing faculty in Emek Yezreel academic college". In: R. Lustig, (Ed.) Evaluation on the Move. Ayelet: the Israeli Association for Programs Evaluation, 215-224. (in Hebrew).

אריאלי, ד., ברונשטיין אדלר, א. (2009), "מחקר קליטתם של 'בני המנשה ' בישראל", דוחות מחקר הערכה מעצבת שהוגשו לסוכנות היהודית.

פרידמן, ו., סמינוביץ, ח. ופלגי, מ. (2009). שותפות בין אקדמיה לקהילה: אירוע ,פרויקט גבהים לאן?״. נייר עבודה של המרכז למחקר פעולה ולצדק חברתי. עמק יזרעאל: המכללה האקדמית עמק יזרעאל.

Arieli, D., Friedman, V. & Agbaria, K. (2009). The paradox of participation in action research. Action Research, 7(3), 263-290.

Arieli, D. Friedman, V. & Hirschfeld, M. (2009). "The Establishment of an Academic Nursing Faculty: Action Research in Israel". International Nursing Review 56(3): 299-305.

2007
Abu Elhaija, I., Desivilya, H., Friedman, V., Palgi, M., Shamir, M., Shamir, O. & Sykes, I. (2007). Building partherships: Critical reflections on the Action Research Center (ARC), in A.B. Shani, N. Adler, S. A. Mohrman, W. A. Pasmore & B. Stymne, Handbook of Collaborative Management Research, Thousand Oaks, CA: Sage.

    רוצה לדבר עם יועץ הלימודים שלנו?

    כל השדות הם שדות חובה

    רוצה להתייעץ טלפונית? 8166*

    אפשר גם בווטסאפ